dinsdag 22 juni 2010

Schouwen en ontmantelen

Schouwen
Vandaag was RDW-dag. We zijn zonder afspraak in de rij gaan staan, maar gelukkig viel de wachttijd erg mee.
Schouwen staat ook wel bekend als "identiteitonderzoek". De RDW onderzoekt of het chassisnummer klopt, en of alles administratief in orde is.

Goed. Nu is je vraag waarschijnlijk "hoezo identiteitonderzoek, die Dyane heeft toch gewoon een kenteken?"
Dat klopt, en dat is een goede vraag.
Gelukkig wist onze eigen 2CasanoVa hoe de vork in de steel zat. Dat komt omdat hij vroeger stiekem Lelijke Eenden via duistere smokkelpaadjes Nederland in geimporteerd heeft (volgens overlevering trok hij ze over de grens).

Zo'n geimporteerde Eend had natuurlijk geen Nederlands RDW-nummer in het chassis. De douane moest zo'n nummer inslaan, maar bij de meeste douane-ambtenaren was het inslaan van letters en cijfers niet de hoogste prioriteit in het leven.
Het ging dus meestal als volgt: de eigenaar bedacht een leuk chassinnummer en sloeg het in. De douane-ambtenaar dronk koffie, en ondertekende de verklaring dat het nummer volgens de regelen der kunst ingeslagen was.
Helaas is dat niet altijd goed gegaan. En dat controleert de RDW nu. Voor Eenden kan het de dood betekenen: geen goed chassisnummer = afgekeurd. En dan heb je een andere donor-Eend nodig.

Gelukkig bleek onze Dyane geen bastaard, en staat er nu een vermelding bij de RDW dat er zuiver bloed (benzine) door de leiding-aderen stroomt. Goedgekeurd dus.
Wij blij.

De donor-Dyane bij de RDW.


















Ontmantelen
T. en M. hebben hun laatste tentamens dit jaar achter de rug. Dus die hadden véél zin om de Dyane te ontmantelen.
Hun doel: hergebruik van de motor, de versnellingsbak, de draagarmen (daar zitten de wielen aan) en het veersysteem. Nou ja, eigenlijk bijna alles, behalve het chassis en de carrosserie.

De stoelen er uit, de motorkap er af. Creatief.















Voorbereding van de demontage van het motorblok.


















...en dan kan de carrosserie er af getild worden.















En dan heb je twee halve Dyane's: de bovenkant...

















...en de onderkant.
Hier kun je het veersysteem van de Dyane / Lelijke Eend goed zien. Dat zijn de "buizen" die links en rechts langs het chassis lopen.























Nee, dit is niet voor witteboord-werkers.


















En de kroonjuwelen: de motor en de versnellingsbak.
















Gaat dit goed komen?
Toen T. en M. dit de eerste keer deden vroeg ik me af of het goed ging komen.
Het deed.
Ook deze verzameling ogenschijnlijk oud ijzer wordt getransformeerd in een prachtige Burton!
En de voortgang? Het was een lange dag, maar de smile's waren na afloop breed. Flink opgeschoten dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten