Frictieset
T. heeft samen met 2Casanova het motorblok er af getild, en de drukgroep met koppelingplaat gedemonteerd.
Conclusie: die is aan vervanging toe...
Jammer, maar aan de andere kant zijn of worden zo langzamerhand alle slijtende onderdelen vervangen. En daardoor zal er de Burton de komende jaren weinig onderhoud nodig hebben, denken we.
Hier zie je de drukgroep op het vliegwiel zitten. De koppelingplaat zit tussen de drukgroep en het vliegwiel.
De koppelingplaat, die tussen de drukgroep en het vliegwiel zit.
En de achterzijde van de drukgroep, die weer tegen de koppelingplaat ligt.
Burton Car Company verkoopt complete vervangingsets voor €99,99.
De "frictieset" van Burton.
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
donderdag 23 september 2010
dinsdag 21 september 2010
Soms zit mee, soms zit het tegen.
De koppeling
De bouw van de Burton verloopt voorspoedig: remleidingen aangesloten, pook van de versnelling er op, aandrijfassen er aan, gaspedaal er op, uitlaat op maat, en nog veel meer. Er kan gestart worden, gasgegeven worden, geschakeld en zelfs geremd worden.
Helaas werkt het koppelen niet goed, het aangrijpen van de koppelingsplaat "doet het, of doet het niet". Je kunt het koppelingspedaal dus niet soepel laten opkomen. De oorzaak kan divers zijn, en daar hebben we hulp bij nodig.
Geheim wapen
Tijd om ons geheime wapen op te roepen. Sommige zeggen dat hij in staat is om met zijn tanden de kabel van de koppelingsplaat aan te trekken. Anderen zeggen dat hij komt als je met een schijnwerper op je dak een signaal geeft.
Wij hebben onze magistrale monteur-Stig 2Casanova gewoon gebeld, en hij komt donderdag!
De bouw van de Burton verloopt voorspoedig: remleidingen aangesloten, pook van de versnelling er op, aandrijfassen er aan, gaspedaal er op, uitlaat op maat, en nog veel meer. Er kan gestart worden, gasgegeven worden, geschakeld en zelfs geremd worden.
Helaas werkt het koppelen niet goed, het aangrijpen van de koppelingsplaat "doet het, of doet het niet". Je kunt het koppelingspedaal dus niet soepel laten opkomen. De oorzaak kan divers zijn, en daar hebben we hulp bij nodig.
Geheim wapen
Tijd om ons geheime wapen op te roepen. Sommige zeggen dat hij in staat is om met zijn tanden de kabel van de koppelingsplaat aan te trekken. Anderen zeggen dat hij komt als je met een schijnwerper op je dak een signaal geeft.
Wij hebben onze magistrale monteur-Stig 2Casanova gewoon gebeld, en hij komt donderdag!
maandag 20 september 2010
Dubbele uitlaat, deel II
Het oog wil ook wat.
Zo'n uitlaat is aan het uiteinde niet echt een toonbeeld van schoonheid.
Gelukkig zijn er sierstukken te koop, en Conrad.nl verkoopt die voor een schappelijke prijs, tussen de €10 en €15.
Dit is zo'n exemplaar, en T. gaat er hier twee van aan de uitlaat maken.
En dat ziet er dan zó uit... (dubbelklik voor vergroting). T. heeft dit gemaakt met Solid Works
Zo'n uitlaat is aan het uiteinde niet echt een toonbeeld van schoonheid.
Gelukkig zijn er sierstukken te koop, en Conrad.nl verkoopt die voor een schappelijke prijs, tussen de €10 en €15.
Dit is zo'n exemplaar, en T. gaat er hier twee van aan de uitlaat maken.
En dat ziet er dan zó uit... (dubbelklik voor vergroting). T. heeft dit gemaakt met Solid Works
Dubbele uitlaat
Worst
T. en M. zijn van het type dat graag hapt als je hen een worst voorhoudt.
En de worst is? De vraag van Johan of een dubbele uitlaat mogelijk is...
Dus heeft T. met het CAD-pakket (CAD = Computer Aided Design) Solid Works een dubbele uitlaat ontworpen.
Die zie je hier:
In Solid Works kun je dit alle kanten op roteren, een mooi gezicht.
Materiaal
Benodigd is driemaal het eindstuk van de Lelijke Eend-uitlaat.
Te koop bij o.a. Burton Car Company.
Daarmee heeft hij voldoende materiaal en bochten om de uitlaat te zagen en lassen. In totaal kost dat dus €24.
De beide uitlaatdelen worden wel even lang, maar het is niet zeker of de flow ook gelijk is: het kan zo zijn dat er uit de ene uitlaat iets meer komt dan de ander.
We zijn benieuwd naar het resultaat.
T. en M. zijn van het type dat graag hapt als je hen een worst voorhoudt.
En de worst is? De vraag van Johan of een dubbele uitlaat mogelijk is...
Dus heeft T. met het CAD-pakket (CAD = Computer Aided Design) Solid Works een dubbele uitlaat ontworpen.
Die zie je hier:
In Solid Works kun je dit alle kanten op roteren, een mooi gezicht.
Materiaal
Benodigd is driemaal het eindstuk van de Lelijke Eend-uitlaat.
Te koop bij o.a. Burton Car Company.
Daarmee heeft hij voldoende materiaal en bochten om de uitlaat te zagen en lassen. In totaal kost dat dus €24.
De beide uitlaatdelen worden wel even lang, maar het is niet zeker of de flow ook gelijk is: het kan zo zijn dat er uit de ene uitlaat iets meer komt dan de ander.
We zijn benieuwd naar het resultaat.
Abonneren op:
Posts (Atom)