zaterdag 27 augustus 2011

Poedercoaten.

Deze bijdrage gaat over poedercoaten ("poederlakken"), een manier van "verven". Het voorbeeld hier gaat over een oldtimer Porsche 924, een van onze andere projecten. Maar ook aan de Burton / 2CV valt een hoop te poedercoaten, bijvoorbeeld het kachelhuis.

Het laten poedercoaten is best betaalbaar. Maar we wilden het graag zelf doen.
Vocor verkoopt een doe-het-zelf set voor €250.
Diezelfde set kun je ook Engeland importeren. Die kost 119 pond + 23 pond verzendkosten. Omgerekend €160. De levertijd is ongeveer een week.

Behalve dit systeem heb twee extra dingen nodig:

- een compressor (voor het "blazen" van de poedercoat). De goedkoopste "Gamma" voldoet. Wel een los regelventiel om de druk op 1 bar te kunnen instellen en tegelijkertijd het water uit de gecomprimeerde lucht te halen.

- een oven die gedurende tien minuten 180 graden kan leveren. Dat kan de eerste de beste keukenoven. We hebben er een op Marktplaats gekocht voor €20. Je eigen oven gebruiken is niet zo'n geweldig idee...

Als je staal goed wilt coaten, dan zul je het roestvrij moeten maken. Wij hebben ons vakantiegeld in een straalcabine gestoken, maar het rechttoe-rechtaanwerk kun je ook met de hand ontroesten.

Als er interesse is wil ik het hele proces wel fotograferen en hier publiceren. Laat maar weten.
Het poedercoaten zelf is verrassend eenvouidig.

Ik kan er nog veel over schrijven, maar foto's zeggen meer. De kwaliteit van de foto's is matig, ze zijn bij schemering genomen.

We hebben de hele McPherson veerpoot van onze Porsche 924 gepoedercoat. Je kunt er van alles mee poedercoaten, inclusief motoronderdelen.

Zo zag het er vooraf uit...
Dit is het resultaat. Deze was helemaal verroest. Klik op de foto voor een vergroting.







































Na het stralen (rechts) en het poedercoaten (links)

































De McPherson veerpoot, weer in elkaar gezet.

Het rechterdeel is niet verchroomd, maar chroom gepoedercoat.
De linkervoorwielophanging. Ook de remklauw heeft een grote beurt gehad.
Onze eerste conclusies:
- heb je een enkel onderdeel: besteed het poedercoaten uit. Er is altijd wel een bedrijf niet al te ver weg te vinden;
- heb je veel te poedercoaten en lijkt het je leuk om het zelf te doen, dan is dit een prima methoden.

Heb je interesse ide een stap-voor-stap aanpak en de kosten laat me dat dan weten, dan maak ik een beschrijving met foto's.