zaterdag 23 oktober 2010

Burton met bril.

Voorruit.
T's eigen Burton heeft nog geen voorruit. Dat betekent dat we bij ons bij 80 km. per uur de jaloezie van zekere Nederlandse politicus op de hals halen. Want ons kapsel ziet er dan exact zo uit.
Johan kiest voor wat minder turbulentie: de hoge voorruit.

"Makkie" zul je denken. Ruit er op, bouten met moeren er door, en klaar.
Maar dan heb je buiten de RDW gerekend.
Want een voorruit moet ontwasemd worden. En daar heb je een ventilatieopening en en een ventilator voor nodig.
En de andere kant van de ruit moet van ruitenwissers voorzien worden. En een ruitenwissersproeier. En een tank daarvoor.

Hoe dat in z'n werk gaat? Kijk even mee.
Op de foto klikken levert een vergroting op.

Stap-voor-stap

De voorruit.












Allereerst: goed uitmeten. Tape er op, en meten maar...






















Het blijfts spannend, dat boren in de body, want er is niet zoiets als een "undo".

















Even passen. Ja....past :-)



















Het eerder geboord gat, met bout.















De sleuvel voor de ontwaseming. Voorzichtig aan...

















Hier kijk je naar de asjes voor de ruitenwissers. En de sleuven voor de ontwaseming.










De gaten voor de ventilatormotor voor de ontwaseming worden geboord.

















...en de motor wordt geplaatst.

















Hier zie je aan de onderkant èn de slang van de ventilator naar de ontwasemingopening, en de ruitenwissermotor met stangen.

















Klaar? Nou nee...

















De ophangbeugel voor de ruitensproeiertank.






















De dubbele sproeier zelf, verdwaald op de enorme motorkap.

















De linkerspiegel. Volgens vriendin G. hèt perfect opmaakspiegeltje :-)
















De achteruitkijkspiegel (met één "r").













...en rechts natuurlijk (nee, hoor, niet natuurlijk, is niet verplicht).






















En toen?
Hoe dat er nu allemaal uitziet? Dat laten we je de volgende keer zien.
Eerst al die rotzooi rond de Burton opruimen...

donderdag 21 oktober 2010

Instrumenten monteren.

Instrumenten monteren. hoe doe je dat?
Daar kan ik een mooie tekst over schrijven.
Maar foto's zeggen veel meer... Er op klikken levert een vergroting op.

Het begint allemaal met héél goed passen en meten. Geen ruimte om fouten te maken...
Dat is Y. wel toevertrouwd. Dat kan hij héél goed...

Meten, meten, meten.















En dan met een gatenzaag precies de juiste diameter boren. Burton Car Company verkoopt voor €49 een set goede kwaliteit gatenzagen. Wij hebben voor €20 via eBay matige kwaliteit gekocht (sorry BCC ;-).
Die matige kwaliteit werkte prima. Het is toch maar voor één keer. Ergens huren kan natuurlijk ook een optie zijn.

Een spannend moment.














Gat één: gelukt!

















En twee...

















De belangrijkste gaten geboord.















Y. is een perfectionist. Ieder gat moet perfect passend zijn.






















De klokken er in.











Et voila! is dat mooi of niet?

dinsdag 19 oktober 2010

Herfstvakantievoortgang.

Voortgang
De Herfstvakantie geeft T. vleugels.
Het voorfront zit er op.
En het linker spatbord.
En het rechter spatbord.
En de motorkap.
En de stang voor de lampen.

En opeens staat er een heuse Burton.
Erg mooi, dat zwart met RVS en chroom!

Foto's
En zo ziet de voortgang er in foto's uit.

De rubberrand wordt op het spatbord gelijmd.

















De rubberrand, gelijmd en vastgeklemd met wasknijpers. Goedkoop en effectief.






















Het lijkt heel simpel, maar de vulpijp is afkomstig uit de Dyane, en dan "dus" 20 cm te lang en in een verkeerde hoek. Na enkele uren zagen en lassen past deze nu precies.
Ook de dop is origineel (ruim 30 jaar oud) en het chroom is verweerd. Maar dat heeft ook wel charme.

De niet-meer-zichtbare vulpijp.

















Burton met een mank pootje: het spatbord recht is gemonteerd.

Het begint er op te lijken...

















De stang voor de koplampen wordt geplaatst.

















Motorkap, met Burton logo.

















En opeens staat er een echte Burton!

















In perspectief gefotografeerd.






















De volgende stap.
Of de voorruit, of de dubbele uitlaat, of allerlei "klein werk".