Het aanbod van Tycho aan Johan voor het inbouwen van de Visa-motor in Johans Burton:
Dit is een korte samenvatting van de zaken die er aan de VISA moeten gebeuren en onderdelen die nodig zijn .
Let wel op, ik kan je niet garanderen dat de Burton sneller wordt. Wat ik er van lees op forums lijkt het wel zo te zijn, maar ik heb het nog niet zelf in de praktijk gezien.
Het grootste verschil zal hem zitten in het koppel. Dit zal resulteren in sneller accelereren. Dus prettiger naar de top toe, de top zal niet extreem veel hoger komen te liggen.
Aan te schaffen
- Visa motor €125
Opties Visa-motor:
- Snelle nokkenas VISA: €217 (mogelijk goedkoper te vinden, echter ben ik hem nog niet tegen gekomen).
- Adapter elektronische ontsteking: €120.
- Elektronische ontsteking: €200.
- Pakkingset VISA : €42.
- Onderhoudsset: €35.
Werkzaamheden:
- ombouwen vliegwiel Visa + afdraaien (starter krans 2CV monteren, afkomstig van de 2CV-motor ).
- plaatsen ventilator en dynamo 602cc (afkomstig van de 2CV-motor).
- kachelpotten monteren (afkomstig van de 2CV-motor).
- 2CV-motor er uit, Visa-motor er in.
- normale onderhoudsbeurt (bougies, v-snaar, olie, olie filter enzovoorts).
Optie werkzaamheden:
- stralen / poedercoaten / spuiten onderdelen Visa.
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
zaterdag 14 januari 2012
Kwaliteit van een Visa-motor
We hebben een Visa-motorblok gekocht voor €125. De vraag is natuurlijk: wat is de kwaliteit? En hoe meet je die kwaliteit?
Dat hebben we gevraagd aan 2CasanoVa, onze 2CV- en Visa-expert. Van hem wordt gezegd dat de poten onder zijn bed vervangen zijn door 2CV-motorblokken ;-) Wij kennen hem als dè expert op het gebied van deze motoren.
Zijn mening: de kwaliteit van een tweedehands blok is altijd gissen, daar kun je niet zo veel van zeggen. Je kunt de compresie meten, en dan heb je het wel gehad.
Bij een Eend/Visa kun je ook weinig reviseren aan de krukas of drijfstangen, alleen in zijn geheel vervangen. Ik zou zelf compressie meten en een proefrit maken. Als alles goed klinkt zal het ook wel goed zijn.
Bij een visa blok gaan de cylinders vrij eeuwig mee, die hebben een Nicasyl coating, je maakt eigenlijk nooit mee dat dat slijt. Door de coating horen er ook speciale zuigerveren in (van gietijzer, normale veren zijn verchroomd). Je kunt ze vervangen, maar normaal is het extreem duurzaam. Als de compressie van het blok goed is zou ik die lekker laten zitten. Je kunt natuurlijk wel kleppen inslijpen of zo, hangt er ook vanaf wat verder de plannen met het blok zijn , in een Visa gaat zo'n ding tonnen mee. Als je er 50 pk uit wil halen gaat de levensduur natuurlijk achteruit.
Tycho: ik doe een compressietest doe en bouw de motor in. Blijkt het niks te zijn, dan kopen we een ander tweedehands blok.
Dat hebben we gevraagd aan 2CasanoVa, onze 2CV- en Visa-expert. Van hem wordt gezegd dat de poten onder zijn bed vervangen zijn door 2CV-motorblokken ;-) Wij kennen hem als dè expert op het gebied van deze motoren.
Zijn mening: de kwaliteit van een tweedehands blok is altijd gissen, daar kun je niet zo veel van zeggen. Je kunt de compresie meten, en dan heb je het wel gehad.
Bij een Eend/Visa kun je ook weinig reviseren aan de krukas of drijfstangen, alleen in zijn geheel vervangen. Ik zou zelf compressie meten en een proefrit maken. Als alles goed klinkt zal het ook wel goed zijn.
Bij een visa blok gaan de cylinders vrij eeuwig mee, die hebben een Nicasyl coating, je maakt eigenlijk nooit mee dat dat slijt. Door de coating horen er ook speciale zuigerveren in (van gietijzer, normale veren zijn verchroomd). Je kunt ze vervangen, maar normaal is het extreem duurzaam. Als de compressie van het blok goed is zou ik die lekker laten zitten. Je kunt natuurlijk wel kleppen inslijpen of zo, hangt er ook vanaf wat verder de plannen met het blok zijn , in een Visa gaat zo'n ding tonnen mee. Als je er 50 pk uit wil halen gaat de levensduur natuurlijk achteruit.
Tycho: ik doe een compressietest doe en bouw de motor in. Blijkt het niks te zijn, dan kopen we een ander tweedehands blok.
woensdag 11 januari 2012
Visa blok - het besluit.
Het besluit is genomen: Johan laat een Visa-blok plaatsen. En Tycho gaat het uitvoeren.
Bij een project is er altijd een begin en een eind.
Zo ziet het begin er uit...
Bij een project is er altijd een begin en een eind.
Zo ziet het begin er uit...
Abonneren op:
Posts (Atom)