woensdag 27 april 2011

Burton glossy.

Aan alle Burtonbouwers: hou vol!
Dit is het resultaat van al je gezwoeg.
Een klik op de foto's geeft een vergroting.



dinsdag 26 april 2011

Tonneau cover plaatsen

Een wàt? Een tonneau cover.
In gewoon Nederlands: een afdekhoes.

En die gaan we in dit fotoverslag plaatsen.

Moeilijk? Nee.
Met twee mensen gaat het prima, alleen is het wat lastiger.
Extra benodigd naast de handleiding van Burton: een goede deodorant vanwege het angstzweet bij het boren van gaten in de body...

T's weekeindeklus: daar gaan we.

Om de maat te nemen klikken we de hoes op de linker- en rechterzijde van de voorruit vast. Aan de achtekant hebben we de hoes even met duckt tape (dat is die brede grijze tape) vast geplakt.
De hoes hangt er zo losjes overheen. 
Op de plaats van de middlelste drukknoop vóór plakken we een stuk tape. Daar drukken we de knoop in, zodat deze een afdruk achterlaat. 
Vaag links de afdruk van de drukknoop. Even met een stift een stip in het midden maken. 
Goed gezien! De voorruit is weg. Want anders krijg je de gaatjes echt niet op de goede plaats geboord...
Het gat dat je zit is van de bevestiging van de voorruit. 
Kom maar op met die deodorant. Daar gaan we... 
Uitkijken dat we niet door de meter die er onder zit boren.
Drukknoop er op, boutje er door, moertje aan de onderkant, schroeven en klaar is nummer één... 
De voorruit er weer op. Linker, rechter en middelste drukknoop vast zetten.
Aan de achterkant de hoes weer even vastzetten met tape of laten vasthouden.
Dan weer ducttape onder de andere drukknopen, goed op de knoop drukken er weer aftekenen.
Hier komt de drukknoop bij het stuur. 
Et voila. De drukknopen aan de voorkant zitten er op! 
Nu de achterkant. De hoes aan de voorkant met de drukknopen vastmaken. De hoes met twee mensen goed recht en strak over de body trekken.
En maar weer aftekenen.
En zo verder de achterkant afwerken. 
Voorkant: klaar. Achterkant  klaar. Nu de zijkanten nog. 
En dat gaat volgens het inmiddels beproefde recept. 

Operatie geslaagd, patient een stuk knapper.
Eerste rijervaringen met allen de zijkanten er op: scheelt veel wind!

zondag 24 april 2011

Voorruit

T's Burton was nog voorruitloos. Dan kun je tot 50 kilometer per uur met alleen een bril rijden. Boven die snelheid probeert ieder overstekend vliegend insect zich in je hoofd te boren.
Niet fijn dus...

Een voorruit dus. Maar welke? Laag of hoog?

"Laag" betekent dat je geen hard- of softtop kunt plaatsen. Maar de prijs is nog enigszins betaalbaar.

"Hoog" betekent een aanslag op je geldbuidel: je hebt een hoge voorruit nodig. En een ontwasemingset. En een ruitensproeierset. Maar je kunt wel een "top" plaatsen.

Surf snel naar Burtoncar.nl, en je zult zien dat je faillissement nabij is.
Dus als je zoals T. student bent: laag, want dat is nog een beetje betaalbaar.

Maar is het ook mooi?
Da's een kwestie van smaak. Johan's Burton heeft een hoge voorruit, en dat staat mooi.
En T. heeft nu een lage voorruit. En da's ook mooi...

Is het plaatsen moeilijk? Nee.
Bepaal héél nauwkeurig de plaats waar de middelste bout komt, en druk de voorruit bij het vastschroeven goed op de body. De andere gaten volgen dan vanzelf.
De handleiding van Burton beschrijft het prima.

En dit is het resultaat. Glas fotograferen blijft lastig, maar het geeft een indruk.