Waar hééft hij het nu weer over? Als je deze blog volgt dan weet je dat we zelf onderdelen kunnen stralen en poedercoaten (volgens mij heet dat trouwens in het Nederlands "moffelen").
Het Visa motorblok is gestraald, en van poedercoat voorzien. En nu moet het in een zéér gespecialiseerde oven ;-) 10 minuten afgebakken worden.
Daar gebruikt Tycho een oude elektrische oven voor die hij voor €20 op de kop getikt heeft (deze generatie kan zich een leven zonder Marktplaats niet meer voorstellen).
Zie hier de oven (met de Visa-cilinders er boven op)
Het Visa-blok in de nog koude oven.
En wat is nu het verschil tussen professioneel stralen en poedercoaten?
Nou, dit:
- het professionele resultaat zal ongetwijfeld beter zijn.
- de professionele aanpak (stralen en coaten) zal zeker €300 kosten. Dat staat tegenover onze straalcabine (€500), compressor (€265) poedercoatapparaat (€165) en oven (€20). Plus natuurlijk straalgrit (€20), de poedercoat zelf (€15). Ik durf het niet op te tellen maar duidelijk is dat je niet voor één Visa-blok deze spullen moet aanschaffen.
- maar het voorgaande wordt volledig goedgemaakt door dit: je leert zèlf stralen en poedercoaten. En dat is "wow"...
- en natuurlijk: als je meer zelf gaat stralen en poedercoaten, dan wordt het steeds goedkoper..
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
zaterdag 28 januari 2012
dinsdag 24 januari 2012
Visa motorblok - in onderdelen uit elkaar
Het Visa motorblok wordt uit elkaar gehaald.
Er heeft water in het motorblok gestaan, dat komt door de bewaarplaats gedurende tien jaar: een container.
Je kun de roestvorming op de gewichten van de krukas zien. Maar op de essentiële punten is gelukkig geen roest ingevreten.
Het motorblok, een overzicht
De krukas
De aansluiting op het oliefilter.
Een carterhelft, schoongemaakt, niet gestraald.
Carterhelft, aansluiting op de cilinder.
Er heeft water in het motorblok gestaan, dat komt door de bewaarplaats gedurende tien jaar: een container.
Je kun de roestvorming op de gewichten van de krukas zien. Maar op de essentiële punten is gelukkig geen roest ingevreten.
Het motorblok, een overzicht
De krukas
De aansluiting op het oliefilter.
Een carterhelft, schoongemaakt, niet gestraald.
Carterhelft, aansluiting op de cilinder.
maandag 23 januari 2012
zondag 22 januari 2012
Snelle nokkenas Visa
Enkele foto's van de snelle nokkenas voor de Visamotor. Gekocht bij Van den Bergh Motoren in Ophemert (bekend onder de naam Le Patron). Snel geleverd, ziet er prima uit.
Dit is de link.
Voor de liefhebber: alles wat je altijd al wilde weten over een snelle nokkenas, maar nooit durfde te vragen ;-) Volg deze link.
Zoals je ziet is scherptediepte niet m'n specialiteit. Maar het geeft een indruk...
Dit is de link.
Voor de liefhebber: alles wat je altijd al wilde weten over een snelle nokkenas, maar nooit durfde te vragen ;-) Volg deze link.
Zoals je ziet is scherptediepte niet m'n specialiteit. Maar het geeft een indruk...
Bouwjaar 1982
Abonneren op:
Posts (Atom)