Vrijdag waren we bij Motorenrevisie Frank in Hilversum. Voor ons LandCruiser project hebben we daar een cilinderkop laten reviseren. Dat hebben ze voortreffelijk gedaan, zeer tevreden over.
Zij hebben daar nog te koop liggen voor het motorblok van de Lelijke Eend:
- twee carterhelften, spiksplinternieuw;
- nieuwe krukas met drijfstangen Lelijke Eend;
- en nog meer originele onderdelen.
Zie voor contactgegevens de website.
De krukas met drijfstangen
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
zaterdag 29 januari 2011
donderdag 27 januari 2011
Dubbele uitlaat
Een blog of wat geleden toonde ik T.'s ontwerp voor een dubbele uitlaat.
Vandaag is het zover: pixels worden realiteit!
Maar eerst de Burton aan de onderkant toegankelijk maken.
Van de laatste rib uit ons lijf hadden we een minbrug aangeschaft.
En die komt nu van pas.
De zwevende Burton. Als je goed kijkt zie je dat T. deze klus samen met M. doet :-)
Het materiaal. Simpel, wat uitlaatpijpen van Burton Car Company, twee sieruitlaatstukken van Conrad.
En ons bak-en-braad-apparaat natuurlijk. En een snuf menselijk vernuft en creativeit.
En dan begint het passen en meten...
...goed inklemmen om te kunnen zagen natuurlijk. Oh ja, buiten is het twee graden...
...en zagen...
En zo ziet dan het laatste deel van de uitlaat er uit.
Het uitlaat-in-elkaar-zet-systeem: een workmate, een deel van een lang scharnier en een lijmtang.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
En zo wordt twee één.
De pijp is dun en wordt daarom puntje-voor-puntje gelast. Anders verbrandt het ijzer waar je bij staat.
Da's geen mooi gezicht.
Maar daar weet de lamellenschijf wel raad mee.
En daarna ziet het eindstuk er héél anders uit... :-)
Kop er af, pijp er aan.
En het begint al op een uitlaat te lijken.
En waar is dit nu voor nodig?
Je maakt de uitlaat aan één kant dicht. En dan laat je 'm vol water lopen. En als er ergens water uit loopt, dan weet dat daar een lek zit.
Simpel...
En vervolgens de uitaat op maat zagen.
Ondertussen, aan de onderkant.
Het begint al steeds meer op een uitlaat te lijken.
Et voila. Compleet met klemmen. Let op het dubbele uiteinde, die zijn verdikt om de eindstukken er op te laten passen. Dubbelklik op de foto voor meer detail.
En zo ziet het er dan uit.
Mooi hè :-D
Nog wat meer detail.
De ophanging onder de auto met rubber strips.
Beetje moeilijk te fotograferen in het donker, maar zo ziet het er aan de achterkant (schuin onder) uit.
En helemaal aan de achterkant. Met daglicht zal het een stuk beter te zien zijn.
Vandaag is het zover: pixels worden realiteit!
Maar eerst de Burton aan de onderkant toegankelijk maken.
Van de laatste rib uit ons lijf hadden we een minbrug aangeschaft.
En die komt nu van pas.
De zwevende Burton. Als je goed kijkt zie je dat T. deze klus samen met M. doet :-)
Het materiaal. Simpel, wat uitlaatpijpen van Burton Car Company, twee sieruitlaatstukken van Conrad.
En ons bak-en-braad-apparaat natuurlijk. En een snuf menselijk vernuft en creativeit.
En dan begint het passen en meten...
...goed inklemmen om te kunnen zagen natuurlijk. Oh ja, buiten is het twee graden...
...en zagen...
En zo ziet dan het laatste deel van de uitlaat er uit.
Het uitlaat-in-elkaar-zet-systeem: een workmate, een deel van een lang scharnier en een lijmtang.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
En zo wordt twee één.
De pijp is dun en wordt daarom puntje-voor-puntje gelast. Anders verbrandt het ijzer waar je bij staat.
Da's geen mooi gezicht.
Maar daar weet de lamellenschijf wel raad mee.
En daarna ziet het eindstuk er héél anders uit... :-)
Kop er af, pijp er aan.
En het begint al op een uitlaat te lijken.
En waar is dit nu voor nodig?
Je maakt de uitlaat aan één kant dicht. En dan laat je 'm vol water lopen. En als er ergens water uit loopt, dan weet dat daar een lek zit.
Simpel...
En vervolgens de uitaat op maat zagen.
Ondertussen, aan de onderkant.
Het begint al steeds meer op een uitlaat te lijken.
Et voila. Compleet met klemmen. Let op het dubbele uiteinde, die zijn verdikt om de eindstukken er op te laten passen. Dubbelklik op de foto voor meer detail.
En zo ziet het er dan uit.
Mooi hè :-D
Nog wat meer detail.
De ophanging onder de auto met rubber strips.
Beetje moeilijk te fotograferen in het donker, maar zo ziet het er aan de achterkant (schuin onder) uit.
En helemaal aan de achterkant. Met daglicht zal het een stuk beter te zien zijn.
maandag 24 januari 2011
Koplamp.
Vandaag weer een stapje gemaakt: de koplamp.
Deze Burton gaat een hele mooie zwart-chromen beauty worden...
Deze Burton gaat een hele mooie zwart-chromen beauty worden...
Abonneren op:
Posts (Atom)