zaterdag 9 oktober 2010

Klokken op maat


Klokken plaatsen
Vandaag is Johan geweest om de plaats van de klokken in de Burton te bepalen.
T. en Y. hebben het zo aangepakt:
- stuur er uit (afklikbaar, dus gemakkelijk);
- dashboard met schildersband afplakken;
- stuur er weer in;
- de klokken op de kop op een stukje karton, aftekenenen en uitknippen;
- stoel er in;
- Johan in de stoel, en instellen (de stoel, niet Johan :-)
- net zolang met de kartonnen klokken schuiven tot alles mooi past, en vooral ook mooi oogt.

Resultaat: een Burton dasboard voor Johan op maat (dat rijmt).
Nu nog de gaten zagen en de klokken monteren.

Passen en meten. Vergroten kan door op de foto te klikken.

















Y. werkt aan een TFT-scherm met daarop o.a. de toerenteller en snelheidsmeter. Hier wordt een 6-inch scherm gepast.

















En zo simpel gaat het worden... De lampjes voor de oliedruk en accuspanning zitten in de snelheidsmeter van Burton, dus daar hoeven geen gaten voor gemaakt te worden.

















Johan heeft schakelaars van Baleno gekocht. Zeer fraai! (foto Baleno)

















Mijn foto's zijn minder mooi, maar het geeft een indruk.
Links en rechts een draai/druk knop, voor verlichting en claxon.
In het midden de knoppen voor ruitenwisser en knipperlicht.


















Een poging tot "artist impression".

donderdag 7 oktober 2010

Intermezzo: langs de weg.

Waarschuwing
Na een tocht van een kilometer of tien stopte ik voor een kruising. Helaas was ik niet de enige die stopte. De motor van de Burton stopte er ook mee.
Natuurlijk weet ik niets van zo'n motor (T. is de expert), maar omdat er enige mensen aan kwamen lopen leek het me goed voor mijn imago om de motorkap te openen en intelligent naar de motor te gaan kijken.

Omdat de omstanders mij verwachtingsvol aankeken ben ik maar gaan kijken of alle kabels goed aangesloten waren. Nadat mij duidelijk was dat sommige kabels dicht bij een metalen pijp liepen, en de aanraking daarmee nogal pijnlijk was, heb ik de motorkap weer gesloten (de brandwond is bijna weg, dank u).
Ik startte de motor. Die sloeg meteen aan.
Ervan overtuigd dat ik een bijzonder talent had om een 2CV-motor te repareren reed ik opgewekt naar huis.

Les 1: thuis niet aan T. gemeld dat ik stil had gestaan. Dom. Natuurlijk gaan problemen nooit vanzelf weg. Die komen terug. En meestal twee keer zo erg. Dat bleek waar.

Naar de vermogensbankdag
Een week later reden T. en ik vijftig kilometer naar de Burton vermogensbankdag. Toen we vertrokken was het fris, een graad of tien (let op, dit is een hint).
Nadat we twee PK cadeau hadden gekregen reden we naar huis. Heerlijk weer, ruim boven de twintig graden.
Op twintig kilometer van huis kwamen we in een wachtrij voor een stoplicht. Ik gaf gas, en de Burton sloeg af.
T. heeft achtereenvolgens gecontroleerd:
- de 123-ontsteking. Het ledje gloeide ons vriendelijk toe;
- de bougies: die vonkten niet;
- de bougiekabels: nieuw;
- de carburateur: vol benzine;
- de accu: de startmotor draaide of het een lieve lust was.

Alles leek pico bello in orde. Behalve dat er geen vonkje uit de bougies kwam.
Een raadsel dus. Vooral ook omdat drie kwartier later de motor weer vrolijk startte…
We kregen het vermoeden dat het iets met “warmte” te maken had.

Les 2: ga nooit met een man als medepassagier rijden. Vraag een aantrekkelijke vrouw mee, daar bieden medeweggebruikers wel hulp aan ;-)

Sherlock Holmes
…zei ooit dat als je alles uigesloten hebt, hetgeen overblijft de oorzaak moet zijn. Of zo iets.
Het enige dat overbleef was de bobine. Maar zoals we allemaal wel weten kunnen bobines niet stuk.

Les 3: ooit in een project een afspraak gemaakt dat iedere aanname een gulden kostte (een tijdje geleden ja). Die ging in de pot, en werd maandelijks aan een goed doel geschonken. Dat is de reden dat Greenpeace zo groot is geworden ;-)

Dat bobines niet kapot kunnen gaan was een ernstig foute aanname van mij. Dat doen ze namelijk wèl. Ze raken oververhit, en gaan staken.

En als ze afgekoeld zijn, doen ze alsof er niets aan de hand is (ik heb een kennis die zich overigens ook zo gedraagt, dus het is niet iets van bobines alleen).

Harley Davidson
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Nou, die maken bobines die een mooi koelelementje hebben. En die houden het hoofd –dus- veel beter koel.
T. heeft er één besteld en ingebouwd.

Binnenkort maar weer eens tien kilometer rijden…