Onlangs een beschikking gekregen voor het niet hebben van een geldig keuringbewijs.
En wie kent er een ander woord voor beschikking? Nou, doet er niet toe. Het kost in ieder geval €96.
Wat is er gebeurd:
1. we kochten een auto van een particulier. Zonder APK en -dus- geschorst.
Dat is de situatie zoals die vaak is bij de aankoop van een donor-Eend;
2. we schreven deze bij een Postagentschap over op onze (mijn) naam. Dat kost €9,25;
3. drie weken (?) later kregen we een brief van de RDW dat de auto niet verzekerd was. Met als aanvulling: bij de volgende controle krijgt u een boete.
Hoezo niet verzekerd? Hij is toch geschorst? Dan is verzekering en APK toch niet nodig?
4. gebeld met de RDW. Wat blijkt: als je een auto overschrijft, dan vervalt de schorsing...
Dat wisten we dus niet… En is ook niet te vinden op de website van de RDW.
Advies van de RDW: schors ‘m weer.
Zo gezegd, zo gedaan.
5. drie dagen later: een beschikking (inderdaad, een bekeuring) gekregen van €96 voor “het niet hebben van een geldig keuringsbewijs”;
6. bezwaar gemaakt tegen deze beschikking door een beroepschrift in te sturen…
Van de website van de RDW:
Een voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen.
Als u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u de voertuiggebonden verplichtingen opschorten. Dat betekent dat u (indien van toepassing) niet meer aan de APK-plicht, de motorrijtuigenbelasting en WA-verzekeringsplicht hoeft te voldoen. U kunt dit doen door uw voertuig te schorsen. De geldigheid van het kenteken wordt dan geschorst.
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
vrijdag 13 augustus 2010
donderdag 12 augustus 2010
Poedercoaten
Motorbeplating.
Ziehier de motorbeplating.
2391 PA Hazerswoude Dorp
Voor €150 met-de-BTW-er-bij gaat het lukken. Rib uit het lijf, maar de moeite waard omdat anders motor nogal armoedig oogt.
De taakverdeling
Poedercoaten doe je niet zo maar:
- wij ontvetten de motorbeplating;
- Hamax fijnstraalt en poedercoat deze in RAL 9005: zwart.
We zijn nu al nieuwsgierig naar het resultaat...
Ziehier de motorbeplating.
Ziet er een beetjes triest uit, hè?
Dat vonden we bij T's Burton ook. Maar nadat de poedercoater zijn werk had gedaan zag het er opeens erg glimmend mooi uit!
Poedercoaten
Wat het is (Wikipedia): Poederlakken of poedercoaten is een elektrostatisch verfproces waarbij met perslucht, negatief geladen poeder op een positief geladen werkstuk verstoven wordt. Hierdoor blijft het poeder tijdelijk aan het werkstuk plakken waarna het in een oven gesmolten of uitgemoffeld wordt.
Op zoek naar een poedercoater.
Dus: op zoek naar een poedercoater. Na enige gezoek op Marktplaats iemand gevonden die snel een goede prijsopgave gaf:
HAMAX Spuiterij & Moffelbedrijf
Duitslandlaan 262391 PA Hazerswoude Dorp
Voor €150 met-de-BTW-er-bij gaat het lukken. Rib uit het lijf, maar de moeite waard omdat anders motor nogal armoedig oogt.
De taakverdeling
Poedercoaten doe je niet zo maar:
- wij ontvetten de motorbeplating;
- Hamax fijnstraalt en poedercoat deze in RAL 9005: zwart.
We zijn nu al nieuwsgierig naar het resultaat...
Die uitlaat of toch maar een lascursus?
Zelfs met een modulair bouwpakket als de Burton kit car is het soms handig om een stukje te kunnen lassen. Om de vulpijp van de Eend om te bouwen naar de Burton, bijvoorbeeld. Of om een nog goede Eend-uitlaat te verzagen en te lassen om deze voor de Burton passend te maken.
Dat kan veel geld schelen.
Lascursus
Maar lassen is een vak. En lassen aan een auto met dun plaatmateriaal al helemaal.
Gelukkig bestaat Norbert Wennink, en hij is de eigenaar van Mobylas. Hij geeft lascursussen voor het lassen aan auto's.
En eigenlijk vonden we dat het eigenlijk een basisvaardigheid die je moet beheersen (nou ja, toen vonden we dat helemaal niet, het leek ons gewoon erg leuk. Achteraf hebben we er heel veel plezier van gehad :-).
Norbert geeft zijn cursussen in Duitsland, lasland bij uitstek. In Bochum, ongeveer een uur rijden achter Arnhem.
Hij is een hele goede lasser. En een hele goede docent. En ook nog een goede gastheer.
En, zeer belangrijk, de lunch is uitstekend. Evenals de koeken :-)
Overzicht
Dit zijn de cursussen (gekopieerd van de Mobylas-website):
- Lascursus voor beginners (€ 255,50)
- Lascursus voor gevorderden (€ 357,00)
- Workshop vertinnen (€ 160,65)
- 4 daagse Workshop Autorestauratie (€ 565,25)
- Ééndags Snuffel-cursus (€ 145,00)
Wij hebben de beginnerscursus gedaan, en dat was op zaterdag en zondag.
Voor de prijs van een nieuwe uitlaat
Dus: in plaats van die nieuwe uitlaat bij Burton van €299, de oude Eend-uitlaat en -vulpijp verzagen plus een lascursus? Kost minder, en je hebt twee dagen lol (Sorry Burton CC ;-).
Dat kan veel geld schelen.
Lascursus
Maar lassen is een vak. En lassen aan een auto met dun plaatmateriaal al helemaal.
Gelukkig bestaat Norbert Wennink, en hij is de eigenaar van Mobylas. Hij geeft lascursussen voor het lassen aan auto's.
En eigenlijk vonden we dat het eigenlijk een basisvaardigheid die je moet beheersen (nou ja, toen vonden we dat helemaal niet, het leek ons gewoon erg leuk. Achteraf hebben we er heel veel plezier van gehad :-).
Norbert geeft zijn cursussen in Duitsland, lasland bij uitstek. In Bochum, ongeveer een uur rijden achter Arnhem.
Hij is een hele goede lasser. En een hele goede docent. En ook nog een goede gastheer.
En, zeer belangrijk, de lunch is uitstekend. Evenals de koeken :-)
Overzicht
Dit zijn de cursussen (gekopieerd van de Mobylas-website):
- Lascursus voor beginners (€ 255,50)
- Lascursus voor gevorderden (€ 357,00)
- Workshop vertinnen (€ 160,65)
- 4 daagse Workshop Autorestauratie (€ 565,25)
- Ééndags Snuffel-cursus (€ 145,00)
Wij hebben de beginnerscursus gedaan, en dat was op zaterdag en zondag.
Voor de prijs van een nieuwe uitlaat
Dus: in plaats van die nieuwe uitlaat bij Burton van €299, de oude Eend-uitlaat en -vulpijp verzagen plus een lascursus? Kost minder, en je hebt twee dagen lol (Sorry Burton CC ;-).
woensdag 11 augustus 2010
Intermezzo: Citroen Mehari
Onlangs waren we aan de Cote d'Azur. En wat langs de kust opviel dat er veel Citroen Mehari's waren. Het leek wel of er een heel nest in de buurt zat.
En net zoals de Burton is een Mehari een Lelijke Eend met een andere carrosserie, en vandaar best interessant om er eens nader naar te kijken.
Gelukkig hoeven we dat niet zelf te doen, want dat hebben de mensen van het tijdschrijft Klassiek en Techniek in juni 2009 (nummer 135) al gedaan.
Het artikel bestaat uit vijf pagina’s, rijk gelardeerd met foto’s en adviezen, en heet “Citroen Mehari (1969-1987), Zorgeloze padvinder”. De tekst en fotografie is van Aart van der Haagen.
Het is de koop via Klassiek en Techniek.
En net zoals de Burton is een Mehari een Lelijke Eend met een andere carrosserie, en vandaar best interessant om er eens nader naar te kijken.
Gelukkig hoeven we dat niet zelf te doen, want dat hebben de mensen van het tijdschrijft Klassiek en Techniek in juni 2009 (nummer 135) al gedaan.
Het artikel bestaat uit vijf pagina’s, rijk gelardeerd met foto’s en adviezen, en heet “Citroen Mehari (1969-1987), Zorgeloze padvinder”. De tekst en fotografie is van Aart van der Haagen.
Het is de koop via Klassiek en Techniek.
dinsdag 10 augustus 2010
Wederopbouw.
Heerlijk! Na een periode van afbreken en schoonmaken zijn we gestart met de opbouw. Om dat M. op vakantie is heeft S. T. vandaag geholpen. Alleen is het heel lastig om onderdelen te monteren, met z'n tweeën gaat dat veel beter. En vooral sneller.
Chassis.
Het chassis is 50 kilo zwaarder dan het chassis dat we voor T's Burton gebruikt hebben. Dat komt omdat er wat dikker staal is gebruikt, èn -heel prettig- het chassis is helemaal gegalvaniseerd. Nooit meer roest dus, Burton forever.
Geplaatst.
Vandaag is geplaatst:
- de vooras;
- de achteras;
- de draagarmen achter;
- de remleiding;
- de benzineleiding;
- de veerpotten;
- de schokdempers.
Een mooi resultaat.
Het chassis ligt op twee stalen klapschragen.
Te zien zijn de voor- en achteras, de draagarmen achter, de veerpotten links en rechts en de schokbrekers.
Zijaanzicht met van links naar rechts: veerpot - schokdemper - achteras - draagarm.
Op de draagarm loopt de remleiding, daaronder bungelt de benzineleiding.
Extra gereedschap.
Voor het grootste gedeelte putten we uit onze standaard gereedschapvoorraad.
Daarnaast gebruiken we een sleutel 46, om de veerpotmoeren vast te zetten. Sleutel 46 is niet zo 1-2-3 te koop. Burton CC verkoopt deze via de webshop.
Sleutel 46 in actie bij het aandraaien van de veerpotmoeren.
En we hebben een momentsleutel, daar kun je moeren met precies de juiste kracht mee vast draaien.
Want met een gewone sleutel draai je of de schroefdraad kapot of de moer trilt los. En dat wil je bij 120 niet meenmaken (als je het meemaakt zal het ook meteen wel de laatste keer zijn, denk ik...)
De momentsleutel (al eerder gemeld: betaalbaar gekocht bij Datona, nog steeds geen aandelen, nee).
Vet.
Als uitsmijter nog een advies van onze 2CasanoVa.
Daar waar een makelaar altijd zegt "lokatie-lokatie-lokatie" zegt onze monteur-Stig "vet-vet-vet".
Gebruik je bij het bouwen van een Burton minder dan een kilo vet, dan heb je het niet goed gedaan.
Men fluistert dat 2CasanoVa zelfs vet op zijn knäckebröd smeert...
Chassis.
Het chassis is 50 kilo zwaarder dan het chassis dat we voor T's Burton gebruikt hebben. Dat komt omdat er wat dikker staal is gebruikt, èn -heel prettig- het chassis is helemaal gegalvaniseerd. Nooit meer roest dus, Burton forever.
Geplaatst.
Vandaag is geplaatst:
- de vooras;
- de achteras;
- de draagarmen achter;
- de remleiding;
- de benzineleiding;
- de veerpotten;
- de schokdempers.
Een mooi resultaat.
Het chassis ligt op twee stalen klapschragen.
Te zien zijn de voor- en achteras, de draagarmen achter, de veerpotten links en rechts en de schokbrekers.
Zijaanzicht met van links naar rechts: veerpot - schokdemper - achteras - draagarm.
Op de draagarm loopt de remleiding, daaronder bungelt de benzineleiding.
Extra gereedschap.
Voor het grootste gedeelte putten we uit onze standaard gereedschapvoorraad.
Daarnaast gebruiken we een sleutel 46, om de veerpotmoeren vast te zetten. Sleutel 46 is niet zo 1-2-3 te koop. Burton CC verkoopt deze via de webshop.
Sleutel 46 in actie bij het aandraaien van de veerpotmoeren.
En we hebben een momentsleutel, daar kun je moeren met precies de juiste kracht mee vast draaien.
Want met een gewone sleutel draai je of de schroefdraad kapot of de moer trilt los. En dat wil je bij 120 niet meenmaken (als je het meemaakt zal het ook meteen wel de laatste keer zijn, denk ik...)
De momentsleutel (al eerder gemeld: betaalbaar gekocht bij Datona, nog steeds geen aandelen, nee).
Vet.
Als uitsmijter nog een advies van onze 2CasanoVa.
Daar waar een makelaar altijd zegt "lokatie-lokatie-lokatie" zegt onze monteur-Stig "vet-vet-vet".
Gebruik je bij het bouwen van een Burton minder dan een kilo vet, dan heb je het niet goed gedaan.
Men fluistert dat 2CasanoVa zelfs vet op zijn knäckebröd smeert...
maandag 9 augustus 2010
De richting van de veerpot
Als ik deze blog zo teruglees heb ik nogal eens de voorkeur voor een cryptische omschrijving.
Hier is er weer zo een. Hoezo "de richting van de veerpot"?
Lees mee, en het wordt duidelijk.
Allereerst: een veerpot is precies wat het zegt: een veer (ik denk twee) in een pot. Het is het hart van het veersysteem van de Lelijke Eend.
T. heeft de beide veerpotten helemaal glanzend schoon geborsteld met een staalborstel op een haakse slijper.
En vervolgens is er meteen RX-5 overheen gekwast, om eventuele resterende roest weg te halen.
En zo ziet dat er dan uit:
Rechtsonder op de foto staat een symbool.
Uitvergroot ziet dat er zo uit:
In de bouwhandleiding van Burton Car Company staat dit dit symbool voor "AV" staat, oftewel "Avant".
En dat is in het Frans "de voorkant". Deze kant van de veerpot moet dus naar de richting van de motor wijzen.
Lang blijft dit niet zichtbaar, want de volgende stap is het "overschilderen" met RX-10. Dat is een taaie teerachtige laag, die de veerpot beschermt tegen roest en steenslag.
Weg is de mooie glans...
Met het schoonmaken en behandelen met RX-5-10 van de assen, draagarmen en veerpotten is een flink deel van het smerige werk achter de rug.
Hier is er weer zo een. Hoezo "de richting van de veerpot"?
Lees mee, en het wordt duidelijk.
Allereerst: een veerpot is precies wat het zegt: een veer (ik denk twee) in een pot. Het is het hart van het veersysteem van de Lelijke Eend.
T. heeft de beide veerpotten helemaal glanzend schoon geborsteld met een staalborstel op een haakse slijper.
En vervolgens is er meteen RX-5 overheen gekwast, om eventuele resterende roest weg te halen.
En zo ziet dat er dan uit:
Rechtsonder op de foto staat een symbool.
Uitvergroot ziet dat er zo uit:
In de bouwhandleiding van Burton Car Company staat dit dit symbool voor "AV" staat, oftewel "Avant".
En dat is in het Frans "de voorkant". Deze kant van de veerpot moet dus naar de richting van de motor wijzen.
Lang blijft dit niet zichtbaar, want de volgende stap is het "overschilderen" met RX-10. Dat is een taaie teerachtige laag, die de veerpot beschermt tegen roest en steenslag.
Weg is de mooie glans...
Met het schoonmaken en behandelen met RX-5-10 van de assen, draagarmen en veerpotten is een flink deel van het smerige werk achter de rug.
Abonneren op:
Posts (Atom)