De eerste 100 km.
De eerste 100 km. liep de Burton van T. perfect. Daarna werd het motorgekuid luider en luider. En gisteren kwam er na de start een rookwolk onder de motorkap uit.
Niet goed dus.
Gelukkig was goed te zien wat er gebeurde: na het starten wordt het uitlaatgas geacht na het verlaten van de motor de uitlaat in te gaan.
Dit uitlaatgas had echter een kortere route gevonden: na de motor meteen de buitenlucht in. En dat was de rookwolk die we zagen.
Leerpunt.
Beide eerste uitlaatklemmen zaten dus los. Sterker nog: van beide was al een moer afgevallen. In mijn projecten noemen we dat altijd eufemistisch "een leerpuntje".
Ons "leerpuntje": na de eerste kilometers van een nieuwe Burton alle bouten en moeren even nalopen.
En voorlopig blijven we dat iedere 100 km. maar even doen...
De boosdoener...
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
vrijdag 17 september 2010
donderdag 16 september 2010
Intermezzo: intussen in de keuken... Instrumenten grafisch op TFT-scherm in de Burton
Het keuken-lab
De keuken is bij ons de favoriete plaats voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen.
Y. werkt hier aan een K8055-bord van Velleman, een digitaal/analoog IO-bord.
Hij gaat proberen signalen van de kabelboom van Burton op te pikken en de instrumenten grafisch via een Car-pc op een 7-inch TFT-scherm te tonen.
Voorbeeld van instrumenten: toerental, snelheid, oliedruk, maar ook "handrem aangetrokken", knipperlicht links-rechts, GPS, enz.
Y. kennende zal het ongetwijfeld ook geschikt zijn voor het afspelen van een DVD. Als hij stilstaat dan...
Doel: alle instrumenten in de Burton van T. proberen te vervangen door één display.
Prijs van het Velleman-K8055-bord valt mee: als bouwpakket kost het €30, kant en klaar in elkaar gesoldeerd €49.
Ons keuken-lab.
Het Velleman-bord in elkaar gesoldeerd.
Dit is het doel.
De keuken is bij ons de favoriete plaats voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen.
Y. werkt hier aan een K8055-bord van Velleman, een digitaal/analoog IO-bord.
Hij gaat proberen signalen van de kabelboom van Burton op te pikken en de instrumenten grafisch via een Car-pc op een 7-inch TFT-scherm te tonen.
Voorbeeld van instrumenten: toerental, snelheid, oliedruk, maar ook "handrem aangetrokken", knipperlicht links-rechts, GPS, enz.
Y. kennende zal het ongetwijfeld ook geschikt zijn voor het afspelen van een DVD. Als hij stilstaat dan...
Doel: alle instrumenten in de Burton van T. proberen te vervangen door één display.
Prijs van het Velleman-K8055-bord valt mee: als bouwpakket kost het €30, kant en klaar in elkaar gesoldeerd €49.
Ons keuken-lab.
Het Velleman-bord in elkaar gesoldeerd.
Uitlaat aanpassen
RVS
Burton Car Company biedt een pracht van een RVS-uitlaatsysteem aan. Heb je het geld: kopen.
T. houdt het goedkoper: we hebben voor €50 de losse delen van de Eend-uitlaat gekocht.
Maar die past niet. Dat werd dus zagen en lassen...
Op maat gezaagd
Hier zie je de uitlaat op maat gezaagd, en met een paar laspuntjes vastgezet. Want dan kun je 'm nog een beetje bijbuigen, en desnoods bijzagen.
De uitlaat wordt er op gepast.
Lassen
Dunne plaat en dunne pijp lassen vereist een "trucje". Als je er vol op gaat lassen, dan branden er gaten in.
Dat gebeurt niet als je dat puntje-voor-puntje last. En dat zie je op de bijgaande foto.
Punt-voor-punt lassen.
Zo'n foto zegt niet alles, dit YouTube-filmpje geeft meer inzicht.
Slijpen
Na het lassen van de puntjes ziet zo'n las er niet mooi uit. Na het bewerken met de lamellen-schijf wèl.
Het bewerken met de lamellenschijf.
En ook hier zegt een filmpje meer.
Burton Car Company biedt een pracht van een RVS-uitlaatsysteem aan. Heb je het geld: kopen.
T. houdt het goedkoper: we hebben voor €50 de losse delen van de Eend-uitlaat gekocht.
Maar die past niet. Dat werd dus zagen en lassen...
Op maat gezaagd
Hier zie je de uitlaat op maat gezaagd, en met een paar laspuntjes vastgezet. Want dan kun je 'm nog een beetje bijbuigen, en desnoods bijzagen.
De uitlaat wordt er op gepast.
Lassen
Dunne plaat en dunne pijp lassen vereist een "trucje". Als je er vol op gaat lassen, dan branden er gaten in.
Dat gebeurt niet als je dat puntje-voor-puntje last. En dat zie je op de bijgaande foto.
Punt-voor-punt lassen.
Zo'n foto zegt niet alles, dit YouTube-filmpje geeft meer inzicht.
Slijpen
Na het lassen van de puntjes ziet zo'n las er niet mooi uit. Na het bewerken met de lamellen-schijf wèl.
Het bewerken met de lamellenschijf.
En ook hier zegt een filmpje meer.
maandag 13 september 2010
Toeters en bellen.
Geen twee Burtons zijn gelijk. Tenminste, dat zegt Iwan, één van de eigenaren van Burton Car Company.
Op het tienjarig jubileum waren er véél Burtons te bewonderen. Een mooie kans om Iwan's uitspraak te toetsen.
Hij heeft gelijk...
Hierbij ter inspiratie een reeks van meer dan 20 foto's van Burtons met diverse toeters-en-bellen en in diverse kleuren.
Plus nog wat foto's uit Burtons's motorrevisie werkplaats.
Klik op de foto voor een vergroting.
Strak in het gelid.
Klokken met een "gouden" rand.
Een zeldzame: met deur.
Een koffers achterop zie nog wel eens. Een achterbumper zelden.
Een performance luchtfilter.
Een koplamp met oogleden.
Met een uitlaat aan de zijkant.
Kanariegeel.
En blauw-geel.
Mooie velgen, luchtinlaat en striping.
Zwart of wit? Kiest u maar...
Met een rekje voorop.
Met derde (en vierde) remlicht).
Ooit wordt dit een Burton.
Op het tienjarig jubileum waren er véél Burtons te bewonderen. Een mooie kans om Iwan's uitspraak te toetsen.
Hij heeft gelijk...
Hierbij ter inspiratie een reeks van meer dan 20 foto's van Burtons met diverse toeters-en-bellen en in diverse kleuren.
Plus nog wat foto's uit Burtons's motorrevisie werkplaats.
Klik op de foto voor een vergroting.
Strak in het gelid.
Klokken met een "gouden" rand.
Een zeldzame: met deur.
Een koffers achterop zie nog wel eens. Een achterbumper zelden.
Een performance luchtfilter.
Een koplamp met oogleden.
Met een uitlaat aan de zijkant.
Kanariegeel.
En blauw-geel.
Mooie velgen, luchtinlaat en striping.
Zwart of wit? Kiest u maar...
Met een rekje voorop.
En een reservewiel aan de zijkant.
"Dubbele" uitlaat.
Reservewiel achterop.
De beugel voor de trekhaak.
In het groen.
Met derde (en vierde) remlicht).
Zo kan het ook.
Ooit wordt dit een Burton.
Het rijdende bed van Dimitri.
Zeer fraai gereviseerde motor. Beter dan nieuw.
Een kudde motorblokken.
En carburateurs.
Ook geschikt voor de 24-uur van Le mans ;-)
zondag 12 september 2010
Nieuws: officiele presentatie elektrische Burton met Willem Vermeend
>
Onlangs toegevoegd
Interview EénVandaag, Ned. 1, 14-09-2010
HTS Autotechniek en Burton EV1.
----------------------------------------------------------
Elektrische Burton
T., S. en ik hebben de officiële presentatie van de elektrische Burton met Willem Vermeend van dichtbij meegemaakt: zie dit YouTube-filmpje.
TV-Gelderland heeft er een rapportage over gemaakt.
Auto-HTS en Limburg
De eerste tien elektrische Burtons worden gebouwd door de Auto-HTS in Arnhem, daarna mogelijk productie in Limburg. Prijs waarschijnlijk €30.000-50.000
Benoeming Willem Vermeend en interviews.
In dit YouTube-filmpje zie en hoor je de benoeming van Willem Vermeend als commissaris van Burton Car Company, en zijn er interviews met onder andere Arthur Appelman (directeur HTS Autotechniek Arnhem).
Iwan Göbel.
Dimitri Göbel (links) en Willem Vermeend.
Interview in de Telegraaf.
Eerste elektrische sportwagen onthuld.
ZUTPHEN - Ze is mooi, ze is elegant, ze weegt slechts 750 kilo, ze is puur Hollands, ze is metallic blauw, ze is elektrisch. En we noemen haar Burton Electric.
En dit is het krantenartikel
Specificaties samengevat.
Omschrijving: eerste elektrische sportwagen die volledig in Nederland is ontworpen en gebouwd
Aandrijving: 25 kilowatt elektromotor
Gewicht: 750 kilo
Bereik: 120 kilometer
Topsnelheid: 120 km/u
Accu"s: 31 lithium-ijzerfosfaat batterijen
Prijs: vanaf 30.000 euro; de topuitvoering gaat 50.000 euro kosten.
Ontwikkeling: samenwerking met: HTS Autotechniek te Arnhem / Albertronic BV uit Moordrecht.
Toekomst: met de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij (LIOF) worden locaties in Limburg gezocht voor de productie van de nieuwe sportwagen.
Intentie: ieder jaar tussen de 250 en 500 exemplaren
Nieuwe film Burton Car Company.
Iwan of Loek gaat vast een betere versie op YouTube of op de site zetten. Voorlopig dit: YouTube filmpje deel I en YouTube filmpje deel II
Onlangs toegevoegd
Interview EénVandaag, Ned. 1, 14-09-2010
HTS Autotechniek en Burton EV1.
----------------------------------------------------------
Elektrische Burton
T., S. en ik hebben de officiële presentatie van de elektrische Burton met Willem Vermeend van dichtbij meegemaakt: zie dit YouTube-filmpje.
TV-Gelderland heeft er een rapportage over gemaakt.
Auto-HTS en Limburg
De eerste tien elektrische Burtons worden gebouwd door de Auto-HTS in Arnhem, daarna mogelijk productie in Limburg. Prijs waarschijnlijk €30.000-50.000
Benoeming Willem Vermeend en interviews.
In dit YouTube-filmpje zie en hoor je de benoeming van Willem Vermeend als commissaris van Burton Car Company, en zijn er interviews met onder andere Arthur Appelman (directeur HTS Autotechniek Arnhem).
Iwan Göbel.
Dimitri Göbel (links) en Willem Vermeend.
Interview in de Telegraaf.
Eerste elektrische sportwagen onthuld.
ZUTPHEN - Ze is mooi, ze is elegant, ze weegt slechts 750 kilo, ze is puur Hollands, ze is metallic blauw, ze is elektrisch. En we noemen haar Burton Electric.
En dit is het krantenartikel
Specificaties samengevat.
Omschrijving: eerste elektrische sportwagen die volledig in Nederland is ontworpen en gebouwd
Aandrijving: 25 kilowatt elektromotor
Gewicht: 750 kilo
Bereik: 120 kilometer
Topsnelheid: 120 km/u
Accu"s: 31 lithium-ijzerfosfaat batterijen
Prijs: vanaf 30.000 euro; de topuitvoering gaat 50.000 euro kosten.
Ontwikkeling: samenwerking met: HTS Autotechniek te Arnhem / Albertronic BV uit Moordrecht.
Toekomst: met de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij (LIOF) worden locaties in Limburg gezocht voor de productie van de nieuwe sportwagen.
Intentie: ieder jaar tussen de 250 en 500 exemplaren
Nieuwe film Burton Car Company.
Iwan of Loek gaat vast een betere versie op YouTube of op de site zetten. Voorlopig dit: YouTube filmpje deel I en YouTube filmpje deel II
Abonneren op:
Posts (Atom)