Schoonmaken.
De oude Dyane-motor zag er vies uit. Voor de werking maakt dat niets uit, maar het oog wil ook wat.
De afwasmachine was een optie, maar T. vreesde een revolte bij het huishoudmanagement.
Vandaar: de hogedrukspuit. Verschillende fora raden aan om een motor met warm water, eventueel met zeepsop, af te spuiten, andere fora vinden koud water onder hoge druk prima.
T. heeft dat laatste geprobeerd, en dat werkte prima.
Beauty is only skin deep. Gelukkig is vuil dat ook.
Hier komt de versnellingsbak onder het vuil vandaan.
Op de motorsteun.
Nu komt de eerder aangeschafte motorsteun van pas. Daardoor kan T. gemakkelijk aan de motor werken.
De volgende klus is het vervangen van de mechanische ontsteking door een elektronische.
Het motorblok, zonder versnellingsbak, op de motorsteun.
De ontsteking.
De oude Dyane-Eend-ontsteking werkt prima. Maar de instellingen willen nog wel eens verlopen, en dan moet je 'm opnieuw afstellen. Op zich ook niet zo moeilijk, ware het niet dat die bij de Burton moeilijk bereikbaar is.
Tijd voor de "definitieve" oplossing: elektronische ontsteking. In T's Burton zit die ook, en die werkt feilloos.
Eerste de oude mechanische ontsteking er af.
Neem deze foto even in je op.
En nu deze.
Je ziet ongetwijfeld wat er veranderd is: er zit nu een busje op het asje. En dat busje is het geheim van de smid: het is namelijk een magneetje. Als de motor loopt draait dit magneetje cirkels, en dat wordt opgepikt door het kastje dat je op de volgende foto ziet.
Elektronische ontsteking van het merk 123.
Goed bedacht, en goed uitgevoerd.
Nieuwe kleren.
Tijd om de motor in nieuwe kleren te steken: de gepoedercoate motorbeplating gaat er op.
Hier het ventilatorhuis.
Het was hard werken vandaag, maar T. heeft eer van zijn werk.
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
zaterdag 28 augustus 2010
donderdag 26 augustus 2010
Dyane R.I.P.
Vandaag is 2CasanoVa op bezoek geweest met Zweedse vriend Per.
Doel: de nog bruikbare onderdelen van de donor-Dyane demonteren.
De auto van de Zweedse vriend. Een onvervalste Ami 8 uit 1971.
Voor degenen die het nog niet weten: 2CasanoVa is ons geheime wapen, onze eigen monteur-Stig.
Er wordt van hem gezegd, dat als hij 's nachts over het demonteren van een Dyane droomt, er 's morgens een keurige stapel gedemonteerde onderdelen in de schuur ligt.
Of dat waar is weten we niet. Wat we wel weten is dat hij behalve uitstekend kan monteren, hij ook uitstekend kan demonteren.
2CasanoVa, Per en T. hebben gezamenlijk de Dyane ontdaan van nog bruikbare onderdelen. En dat waren er verbluffend veel. En na ruim dertig jaar ook veelal nog in goede staat.
Met drie man demonteren gaat snel.
Doel: de nog bruikbare onderdelen van de donor-Dyane demonteren.
De auto van de Zweedse vriend. Een onvervalste Ami 8 uit 1971.
Voor degenen die het nog niet weten: 2CasanoVa is ons geheime wapen, onze eigen monteur-Stig.
Er wordt van hem gezegd, dat als hij 's nachts over het demonteren van een Dyane droomt, er 's morgens een keurige stapel gedemonteerde onderdelen in de schuur ligt.
Of dat waar is weten we niet. Wat we wel weten is dat hij behalve uitstekend kan monteren, hij ook uitstekend kan demonteren.
2CasanoVa, Per en T. hebben gezamenlijk de Dyane ontdaan van nog bruikbare onderdelen. En dat waren er verbluffend veel. En na ruim dertig jaar ook veelal nog in goede staat.
Met drie man demonteren gaat snel.
Je kunt poedercoaten, of je kunt het niet...
...nou Hamax kan het dus wel! En zeer goed!
Voor ons (ok., mijn) gevoel leverden we een verzameling oud ijzer in.
Om precies te zijn, dit (klik op de foto, voor uitvergroot roest :).
En dit is wat Hamax er van poedercoate:
Voor ons (ok., mijn) gevoel leverden we een verzameling oud ijzer in.
Om precies te zijn, dit (klik op de foto, voor uitvergroot roest :).
En dit is wat Hamax er van poedercoate:
In detail:
Mooi of niet? Mooi dus!
De prijs was €150, met BTW. Je kunt het er als pakket naar toe sturen.
We hadden anderhalve week afgesproken. En het werd precies anderhalve week.
Hamax is dus bij deze warm aanbevolen.
Abonneren op:
Posts (Atom)