Schoonmaken.
De oude Dyane-motor zag er vies uit. Voor de werking maakt dat niets uit, maar het oog wil ook wat.
De afwasmachine was een optie, maar T. vreesde een revolte bij het huishoudmanagement.
Vandaar: de hogedrukspuit. Verschillende fora raden aan om een motor met warm water, eventueel met zeepsop, af te spuiten, andere fora vinden koud water onder hoge druk prima.
T. heeft dat laatste geprobeerd, en dat werkte prima.
Beauty is only skin deep. Gelukkig is vuil dat ook.
Hier komt de versnellingsbak onder het vuil vandaan.
Op de motorsteun.
Nu komt de eerder aangeschafte motorsteun van pas. Daardoor kan T. gemakkelijk aan de motor werken.
De volgende klus is het vervangen van de mechanische ontsteking door een elektronische.
Het motorblok, zonder versnellingsbak, op de motorsteun.
De ontsteking.
De oude Dyane-Eend-ontsteking werkt prima. Maar de instellingen willen nog wel eens verlopen, en dan moet je 'm opnieuw afstellen. Op zich ook niet zo moeilijk, ware het niet dat die bij de Burton moeilijk bereikbaar is.
Tijd voor de "definitieve" oplossing: elektronische ontsteking. In T's Burton zit die ook, en die werkt feilloos.
Eerste de oude mechanische ontsteking er af.
Neem deze foto even in je op.
En nu deze.
Je ziet ongetwijfeld wat er veranderd is: er zit nu een busje op het asje. En dat busje is het geheim van de smid: het is namelijk een magneetje. Als de motor loopt draait dit magneetje cirkels, en dat wordt opgepikt door het kastje dat je op de volgende foto ziet.
Elektronische ontsteking van het merk 123.
Goed bedacht, en goed uitgevoerd.
Nieuwe kleren.
Tijd om de motor in nieuwe kleren te steken: de gepoedercoate motorbeplating gaat er op.
Hier het ventilatorhuis.
Het was hard werken vandaag, maar T. heeft eer van zijn werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten