zondag 29 augustus 2010

Het motorblok en de remmen.

De vaart zit er goed in. T. en M. hebben samen een lange dag besteed aan het motorblok en de remmen.


Eerst denken, dan doen: M. bekijkt het motorblok.




















Lekker buiten werken: de productielijn in de tuin.






















Sommige dingen gaan een stuk gemakkelijker als de motor niet op het chassis zit. Zoals bijvoorbeeld het stellen van de kleppen.

Kleppen stellen. Als je op de foto klikt zie de dikte van de voelmaat.


















Bij ons lijkt altijd alles goed te gaan. Dat klopt. Lijkt...
De praktijk is anders. Toen de bout van het inlaatspruitstuk in het motorblok gedraaid werd liep dat niet lekker. Toen de bout er uit gedraaid werd zag hij er zó uit.























Het ziet er slecht uit, maar met deze bout is niets mis. Maar het schroefdraad in het motorblok was naar de "ratsemaree"...
Oplossing: een grotere diameter in het motorblok tappen.

Intermezzo.
Een bout lijkt wel simpel, maar is het allerminst. Mocht je daar interesse in hebben, kijk dan eens hier.
We hadden een grotere diameter bout nodig (M8), en die kun je niet zo maar even bij de Gamma halen.
De maat hebben ze wel, maar de sterkte niet. Gamma-bouten zijn prima geschikt als tandenstoker, maar niet in een motorblok ;-)

"Even een nieuwe draad tappen dus". Nou...
Gelukkig hadden we onze vliegtuigmonteur D. D. tapte even een iets groter gat in het motorblok, en had in de kelder nog een draadeind met de juiste treksterkte.
Ik schrijf het zo even gemakkelijk op, maar om 40 jaar vakmanschap in bedrijf te zien is fascinerend. Het lijkt zo simpel, maar je moet wel erg goed weten wat je doet...

D. tapt "even" een nieuwe draad in het motorblok.





















D. was vrijdag al "held van de dag" bij het project van S., de Porsche 924 (interesse: die blog staat hier).
En vandaag is hij dat weer voor ons!

Daarmee is de motor zo goed als klaar. Die kan richting chassis.

De motor met gepoedercoate beplating, hangend in de motorsteun. 28 pk schoon aan de haak.






















Afremmen.
Nu we iets hebben om op gang te komen, hebben we ook iets nodig om weer te stoppen.
De remmen.
T. en M. kiezen voor de grondige aanpak: de remmen worden uit elkaar gehaald en gereviseerd. Safety first.

Allereerst moet je de remzuiger uit de remcilinder zien te peuteren. Daar is lastig karweitje, want de zuiger heeft helemaal geen zin om uit de cilinder te komen.
Bij de Burton van T. was dat prutsen. Nu is het vijf seconden werk: perslucht er op (Gamma compressor van €129, we hebben een haat-liefde verhouding met Gamma), en de remzuiger vliegt je letterlijk om de oren.
Voor bewijsmateriaal zie >>>hier<<<.

En dan begint het plaatsen van nieuw remmateriaal.

Voor de schijfremmen vóór (de grote ronde schijf rechts): rechthoekig remblokken en kleine ronde voor de handrem.

















Remmen remmen niet zo fijn als er olie op zit. Met remmenreiniger verwijder je olie en vet.


















Tijd voor de volgende stap: het motorblok op het chassis monteren.
Gaat prima zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten