donderdag 2 september 2010

Vēnī, vīdī, vīcī *

* "Ik ben gekomen, ik heb gekeken, ik heb overwonnen" is een bekende Latijnse uitspraak van Julius Caesar, uit 47 v.Chr.
1963 jaar kwam later onze monteur-Stig 2Casanova, en deed hetzelfde. Hij kreeg de motor in precies 45 minuten tevreden aan het draaien. Wederom grote klasse, waar we heel blij mee zijn!

De aanpak.
2CasanoVa vermoedde een vervuilde carburateur.
Als ware het een medische "check up" werd de carburateur aan de tand gevoeld:

- de sproeiers werden schoongeblazen met een beetje perslucht;

- de buisjes tussen de sproeiers werden schoongeblazen;

- alle luchtgaatjes in de carburateur werden schoongeblazen;

- de vlotternaald bleek vast te zitten. Daardoor komt er geen bezine vanuit de benzinepomp in de vlotterkamer. Het benzinepeil moet 20 mm onder de rand staan, maar stond 40 mm onder rand;

- de reden van het afslaan bij het gasgeven was een niet goed werkende acceleratiepomp. Bij het gasgeven spuit die extra benzine in.
Door de pomp twintig keer met de hand heen en weer te bewegen kwam deze los.

Daarna herkende de motor zijn (haar?) meerdere in 2CasanoVa en startte probleemloos (YouTube-filmpje).
Wat opvalt is dat het toerental zomaar vanzelf oploopt als 2CasanoVa in de buurt komt ;-)

De acceleratiepomp.

1 opmerking: