zondag 29 augustus 2010

Vliegwiel afdraaien.

Vliegwiel: waarvoor?
Tussen de motor en de versnellingsbak van een Citroen 2CV  (en Dyane) zit een vliegwiel.
Dat weegt een kilo of negen, en zorgt ervoor dat het gedrag van de motor rustiger wordt.
Het op toeren komen kost wat meer tijd, evenals het verminderen van het toerental.
En ook eventuele lichte veranderingen in het stationaire toerental worden zo "uitgevlakt".
Dat gedrag past natuurlijk prima bij een "rustige" Eend of Dyane.

Maar bij een Burton past een sportiever gedrag. Het sneller reageren op het gaspedaal en het sneller terugvallen van het toerental past prima bij het karakter van een sportieve auto.
En hoe bereik je dat? Door het vliegwiel lichter te maken.

Op dieet.
Dat lichter maken is eigenlijk heel simpel: je zet het vliegwiel in een draaibank, en haalt er een kilo of twee vanaf.
Hoe je dat doet zie heel kort samengevat je in dit YouTube-filmpje.
In een serie foto's hierna wordt het afdraaien nader toegelicht.

Zelf hebben we geen draaibank. Maar onze eigen monteur-Stig 2CasanoVa natuurlijk wel. Van hem wordt gezegd dat hij met de draaibank met de hand aandrijft. Hoe dan ook: we zijn hem zeer erkentelijk. Respect!


Het vliegwiel, laten we deze zijde "de voorkant" noemen.
Let op de verschillende gaten, die hebben een doel.
























Zijaanzicht van de voorzijde. Deze zijde gaan we twee kilo lichter maken.



















De "achterzijde". Tegen het glanzende gedeelte drukt de koppelingplaat.
























Zijaanzicht van de achterzijde.




















Het vliegwiel moet recht in de draaibank ingespannen worden. Als het vliegwiel met de hand rondgedraaid wordt, dan moet de naald van de micrometer bijna stilstaan.
Zo niet, dan slingert het vliegwiel, en wordt het scheef afgedraaid. En dat zal dan later trillingen in de motor en versnellingsbak veroorzaken.



















Het afdraaien zelf. Het vliegwiel is van gietstaal ("gietijzer"), en dat betekent: rustig aan.























Door het afdraaien dreigt dit gat te verdwijnen. Dat moet voorkomen worden, want het dient voor de afstelling van de ontsteking. Met een gewone staalboor kan het gat iets dieper gemaakt worden.



















Actiefoto van het afdraaien, ook wel "verspanen' genoemd.





















Na afloop wordt de balans gecontroleerd. Dat kan door het vliegwiel op een asje met een passend lagerje te zetten, en in de klauwplaat te klemmen. Als je vervolgens het vliegwiel loslaat, dan zakt het zwaarste punt naar beneden. Precies op dat punt boor je aan de zijkant een gat.
Dat herhaal je net zolang tot het vliegwiel bij loslaten niet meer uit zichzelf beweegt.























Na het dieet was ons vliegwiel een kilo of twee afgevallen.



















De volgende stap: inbouwen en kijken hoe de aandrijving reageert op het magere vliegwiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten