woensdag 1 september 2010

Motorblok - versnellingsbak - chassis - proefstart

Twee mijlpalen.
In deze foto-aflevering worden de versnellingsbak en het motorblok weer aan elkaar gebout, en wordt het geheel op het chassis geplaatst.
Twee mijlpalen in één keer.

Foto's.
De schijfremmen zitten aan het motorblok vast. Slechts een klein beetje water(damp) veroorzaakt al roest. Dat heet vliegroest. Met een keer remmen is dat gelukkig weer weg.

Vliegroest op de remschijf.

















Op de versnellingsbak kwamen we de productiedatum tegen: juni 1978.

















De versnellingsbak met de datumaanduiding. De versnellingsbak en het motorblok zijn hier weer aan elkaar gebout. Een mijlpaal.

















Nog even terug, vóór het weer aan elkaar bouten: mooie gelegenheid om alles goed in te vetten. Maar niet te veel, want als het vet op de koppelingplaat komt...

















Bij het afdraaien van het vliegwiel kwamen we een gat tegen. Om te voorkomen dat dit "weggedraaid" werd hebben we dat verdiept.
Hier zie je het vliegwiel, met daarin een 6mm-stift (een boortje) in het vliegwielgat en door een gat in de behuizing. Dat wordt gebruikt bij het afstellen van de ontsteking (ook de elektronische!).

















T. en M. plaatsen de ophangbeugel voor de benzinetank.

















Proefstart.
Vervolgens werd de motor-met-versnellingsbak op het chassis gezet, provisorisch vastgebout, en gestart.
De eerste proefstart zie je op dit YouTube-filmpje. De glanzende pijp (in het plastic) aan der rechterkant is de Powertube. Die blaast wat extra lucht in de motor, en dat levert extra PK's op.

De motor loopt echter helemaal niet goed. En als er gas gegeven wordt slaat de motor meteen af.
Inmiddels zoeken T. en M. al enkele uren naar de oorzaak.

Gecontroleerd:
- de benzine: die is nieuw en schoon;
- benzinepomp: niet van toepassing, de carburateur wordt met de hand met benzine gevuld;
- de sproeiers zagen er schoon uit, maar zijn nogmaals schoongemaakt. Geen verschil;
- de bobine is gewisseld met die van T. Burton. Werkt daar;
- de bougies zijn nieuw. We gaan de elektrodeafstand nog controleren;
- de bougiekabels zijn nieuw. Die gaan we voor de zekerheid nog eens controleren door deze eveneens even om te wisselen;
- de 123-ontsteking is nog een keer afgesteld. Die zou moeten werken. Maar of dat ook zo is?
- de motor lijkt op twee cilinders te lopen. Beide motoruitlaten blazen uitlaatgas;
- het eerste deel van de uitlaat is gemonteerd. Geen verschil.

Tijd voor ons geheime wapen: 2CasanoVa komt langs!

2 opmerkingen:

  1. Mooi om te zien hoe jullie ermee bezig zijn. Ik ben zelf ook bezig met mijn motor, ik ben de motoronderdelen aan het schoonmaken. Ik blijf het lastig vinden om ze er daarna terug in te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hendrik,

    Dat valt inderdaad niet mee. Maar oefening baart kunst.

    Succes!

    Arthur.

    BeantwoordenVerwijderen