vrijdag 11 juni 2010

Dyane en Eend: benzinetank.

Dyane en Eend: de verschillen II
Nog een verschil gevonden tussen de Dyane en de Eend: de stalen beninzetank van de Dyane past niet onder de Burton. De kunststof benzinetank van de Eend wèl.

donderdag 10 juni 2010

Christo is terug.

Christo?
Yep, een kunstenaar die complete gebouwen inpakte, waaronder de Reichstag in Berlijn. Uit de hand gelopen hobby van 'm (net zoiets als Burton's bouwen :-).
Alles wat je altijd al over Christo had willen weten staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christo

En blijkbaar heeft Christo ook voor Burton Car Company gewerkt.
Daar gaat deze blog dus over: het uitpakken van de body van Johan's Burton.
De body komt in een krat uit Tsjechie, en is keurig in een soort van foam en bubbeltjesplastic verpakt.

En als je dat allemaal uitpakt, en "los" in elkaar zet, dan ziet dat er zo uit.
Christo zou trots zijn :-)
















Het lelijke eendje.
Ook hier blijkt onder de verpakking een prachtige zwaan te zitten. Nadat we de verpakking voorzichtig verwijderd hadden kwam dit te voorschijn.















Een bijzonder gezicht, zo zonder chassis. Lijkt nu al klaar om er vandoor te gaan...
Mooi dat RAL 9005-zwart. Bijna niet te fotograferen.

The mean machine.
Een foto van de voorkant toont het karakter van de Burton in deze staat. Een soort bodyguard, zeg maar...
In deze staat is het natuurlijk ook een "lean" machine.
Vorm zonder inhoud. Alleen maar knap :-)













Sinaasappel.
Het achterwerk, in dit geval de achterklep, pastte niet geheel bij deze jonge schoonheid. Het leek meer op de huid van een grand old lady (niet dat we daar zoveel ervaring mee hebben hoor, gewoon van horen zeggen :-).
Een sinaasappelhuid. Fabriekfoutje.
Is meteen prima door Burton CC opgelost: we leveren 'm in en krijgen een strak exemplaar terug. Datzelfde geldt voor een spatbord, daar zit een luchtblaasje onder.

After the party.
Na het uitpakken blijf er een flinke stapel verpakkingmateriaal over. Scheiden en afvoeren maar...





zondag 6 juni 2010

Eend of Dyane?

Is een Dyane beter als donor voor een Burton?
Nee. Ja. Nee.
Een Dyane is een Eend versie 2.0. Maar is nooit echt het succes geworden wat Citroën er van hoopte.
Dus na een tijdje hebben ze de Dyane gelaten voor wat hij (zij?) is, en zijn weer verder gegaan met de ontwikkeling van de Eend.
Wat zijn nu de verschillen?

De verschillen tussen Dyane en Eend (2CV6)
Het meest opvallende is natuurlijk de carrosserie: die zit er echt anders uit.
Maar op het chassis is het meeste (maar niet alles) hetzelfde, op twee voor ons belangrijke onderdelen na.

De Dyane heeft al een Powertube: een verbinding tussen ventilator en luchtinlaat. Maar helaas: de luchtinlaat zit op de verkeerde plaats, want de Burton-motorkap past er niet overheen. De luchtinlaat moet dus op de "Eendplaats" gezet worden

Het andere verschil is de overbrenging van de versnellingsbak: die draait bij hetzelfde toerental van de motor ongeveer 8% sneller.
Rijdt de Burton dus straks 8% sneller? Want dat zou mooi zijn!
Helaas komt het er op neer dat de motor gewoon niet krachtig genoeg is om die snelheid ook te bereiken...

Dus?
Lood om oud ijzer...
Dyane of Eend (2CV6): het maakt niet uit... Als donor voor een Burton dan...

2CasanoVa en ronde moeren...

2CasanoVa?
Ja, zoals je in de eerste blog hebt kunnen lezen heeft Top Gear de Stig.
Maar wij hebben 2CasanoVa.
Van hem is gezegd dat hij geen bier drinkt, maar onverdunde motorolie die minstens 10.000 km. in een Lelijke Eend heeft gezeten.
2CasanoVa weet alles van Lelijke Eenden.
Een kleine demo van zijn vaardigheden is deze.

Zeskantig
2CasanoVa opende de motorkap van de Dyane met veel liefde. Hij wierp een blik op de moeren waar het uitlaatspruitstuk mee op de motor gebout is.
"Kijk", zei hij, "die heeft nog niet zoveel gelopen". "Want de moeren zijn nog zeskantig".

Nu jij weer...

Waarom is dat nu zo? Omdat die moeren steeds weer heel heet worden en weer afkoelen. En als je dat heel vaak doet (dus als je heel veel kilometers met de auto gemaakt hebt), dan "verkorrelt" het metaal uiteindelijk, en wordt een moer rond.
Moraal van het verhaal: pas op met ronde moeren!

De moer.


















Oervorm
Het metaal dat ""verkorrelt" past goed bij de mening van een straatgenoot die ons graag helpt met onze Burton.
Hij is een gepensioneerd F16-monteur, met een klassieke opleiding in metaalbewerking.
Hij vertelde dat iedere bewerkt metaal uiteindelijk terug wil naar zijn "oervorm".
Het metaal komt uit de hoogoven, wordt gewalst, de plaat wordt bewerkt, gaat in een auto en wordt gespoten.
En de weg terug: de verf bladdert af, het metaal corrodeert (roest), en valt uiteindelijk uiteen...
En dat gebeurt dus ook met die moeren.

Burton 130 km/uur

Burton 130?
We hebben aan Burton gevraagd of de Burton met de 2CV6-motor 130 km/uur kan halen.
Dit is hun antwoord:
- Burton zonder aanpassingen met een 602cc motor rijd 130 km/h bij een goed afgestelde motor;
- met een powertube en een dag afstellen op de vermogensbank krijg je er zo’n 4 pk bij;
- elektronische ontsteking is sowieso aan te raden, i.v.m. betrouwbaarheid;
- snelvliegwiel is alleen goed voor het reactievermogen van het gas.
We gaan het met Johan bespreken.

Je anti-diefstal Burton aantrekken zonder auto?

Ok., ik geef het toe, deze blog heeft een beetje een vreemde titel :-) Want ik bedoel niet "aantrekken" als in "je zet er een auto voor, hangt er een sleepkabel tussen en gaat uit rijden".
Nee, ik bedoel wat anders.

Instappen
Het gaat over het instappen in een Burton. Als ietwat "oudere jongere" moest ik lachten om mijn ietwat oudere jongere medeburgers die in een Burton instappen. Gewoon been er over, ietsje zakken en klaar is Kees.
Niet dus...
Vandaar dat Burton het afneembare stuur heeft uitgevonden. Instappen wordt dan iets handiger.
En die heeft Johan ook aangeschaft. We hebben 'm even "uit de doos geprobeerd" en het mechaniek ziet er fraai uit.
Dus de nieuwe one-liner is: "je stapt niet in een Burton, je trekt hem aan" :-)

De snelkoppeling.

















Anti-diefstal
Hoe beveilig je je Burton tegen diefstal?
Die vraag is simpel te beantwoorden:

a) een beetje dief kijkt wel uit, want aan wie verkoop je zo'n Burton?

b) als ze de Burton zien, gaat waarschijnlijk hele Burton-community achter de boef aan;

c) met een afneembaar stuur :-)
Uitstappen, stuur meenemen, klaar!
Bovendien, als je met je Burton bij een zakelijke bespreking komt, en je legt zo'n stuur op tafel, nou, dan heb je het gemaakt! Daarbij vallen al die BMW- en Mercedes sleutelhangers volkomen in het niet ;-)

Overigens ben ik héél benieuwd hoe het aanvoelt als je op de snelweg het stuur loskoppelt. Maar dat terzijde.



Cadillock
Maar goed, een beetje bescherming voor je Burton is wel fijn. Gelukkig loopt er hier een HTS'er Elektrotechniek rond, en die heeft een fraai anti-diefstal systeem gespot op Conrad.nl (http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/855556-an-01-nl-Cadillock_Diebstahlsicherung.pdf).
Het heet Cadillock, en werkt slim. Kijk er maar eens naar. Overigens werden mijn tegenwerpingen "maar dan moet de motorkap toch op slot kunnen" verder als "niet relevant" van de hand gewezen. Maar volgens mij is het wel relevant...
We zullen zien.

De Cadillock.