zondag 6 juni 2010

Eend of Dyane?

Is een Dyane beter als donor voor een Burton?
Nee. Ja. Nee.
Een Dyane is een Eend versie 2.0. Maar is nooit echt het succes geworden wat Citroën er van hoopte.
Dus na een tijdje hebben ze de Dyane gelaten voor wat hij (zij?) is, en zijn weer verder gegaan met de ontwikkeling van de Eend.
Wat zijn nu de verschillen?

De verschillen tussen Dyane en Eend (2CV6)
Het meest opvallende is natuurlijk de carrosserie: die zit er echt anders uit.
Maar op het chassis is het meeste (maar niet alles) hetzelfde, op twee voor ons belangrijke onderdelen na.

De Dyane heeft al een Powertube: een verbinding tussen ventilator en luchtinlaat. Maar helaas: de luchtinlaat zit op de verkeerde plaats, want de Burton-motorkap past er niet overheen. De luchtinlaat moet dus op de "Eendplaats" gezet worden

Het andere verschil is de overbrenging van de versnellingsbak: die draait bij hetzelfde toerental van de motor ongeveer 8% sneller.
Rijdt de Burton dus straks 8% sneller? Want dat zou mooi zijn!
Helaas komt het er op neer dat de motor gewoon niet krachtig genoeg is om die snelheid ook te bereiken...

Dus?
Lood om oud ijzer...
Dyane of Eend (2CV6): het maakt niet uit... Als donor voor een Burton dan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten