zondag 6 juni 2010

2CasanoVa en ronde moeren...

2CasanoVa?
Ja, zoals je in de eerste blog hebt kunnen lezen heeft Top Gear de Stig.
Maar wij hebben 2CasanoVa.
Van hem is gezegd dat hij geen bier drinkt, maar onverdunde motorolie die minstens 10.000 km. in een Lelijke Eend heeft gezeten.
2CasanoVa weet alles van Lelijke Eenden.
Een kleine demo van zijn vaardigheden is deze.

Zeskantig
2CasanoVa opende de motorkap van de Dyane met veel liefde. Hij wierp een blik op de moeren waar het uitlaatspruitstuk mee op de motor gebout is.
"Kijk", zei hij, "die heeft nog niet zoveel gelopen". "Want de moeren zijn nog zeskantig".

Nu jij weer...

Waarom is dat nu zo? Omdat die moeren steeds weer heel heet worden en weer afkoelen. En als je dat heel vaak doet (dus als je heel veel kilometers met de auto gemaakt hebt), dan "verkorrelt" het metaal uiteindelijk, en wordt een moer rond.
Moraal van het verhaal: pas op met ronde moeren!

De moer.


















Oervorm
Het metaal dat ""verkorrelt" past goed bij de mening van een straatgenoot die ons graag helpt met onze Burton.
Hij is een gepensioneerd F16-monteur, met een klassieke opleiding in metaalbewerking.
Hij vertelde dat iedere bewerkt metaal uiteindelijk terug wil naar zijn "oervorm".
Het metaal komt uit de hoogoven, wordt gewalst, de plaat wordt bewerkt, gaat in een auto en wordt gespoten.
En de weg terug: de verf bladdert af, het metaal corrodeert (roest), en valt uiteindelijk uiteen...
En dat gebeurt dus ook met die moeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten