woensdag 26 mei 2010

Extra gereedschap

Motormontagesteun.
We zijn nagegaan wat voor betaalbaar gereedschap we kunnen aanschaffen om de Burton gemakkelijker te kunnen bouwen.
Erg handig lijkt een motormontagesteun. Daar kunnen we de motor of versnellingsbak op plaatsen en dan draaien. Voor €49 scheelt dat flink in de rug.


Magneetschaal.
Verder lijkt een magneetschaal erg handig. Het aantal keren dat de bouten en de moeren op de grond zijn gevallen en opnieuw schoongemaakt moesten worden is niet te tellen :-)


Spoelen maar.
En als we het toch hebben over schoonmaken, zo'n ontvetter/spoelbak lijkt ook heel handig. Gewoon een bak met een pomp die ontvetter rondpompt. Scheelt heel wat geknoei, denken we.


Datona.
Op maandag (Tweede Pinksterdag) hebben we de spullen bij Datona besteld (www.datona.nl). Woensdag in huis. Eigenlijk binnen 24 uur dus... Snelle jongens daar!
We gaan de spullen aan de tand voelen.

Over opvoeren.

Opvoeren?
Johan wil graag vlot in het verkeer meekomen met zijn Burton, en bij voorkeur 130 km/uur kunnen rijden. We hebben aan Burton gevraagd of dat met de standaard 2CV6-motor kan, en welke mogelijkheden er zijn om wat meer koppel en vermogen te krijgen. Vooruitlopend daarop hebben we ons ook zelf verdiept in het opvoeren van de 2CV6-motor.

Daar zijn een aantal mogelijkheden voor:
- elektronische ontsteking;
- meer lucht in de cilinders;
- goed afstellen;
- snel vliegwiel;
- aantal cc’s verhogen;
- krukas verbeteren.

Uit ervaringen op fora blijkt steeds hetzelfde: de 2CV6-motor is een perfect uitontwikkelde motor. De meeste aanpassingen maken deze wel sneller. Maar niet altijd beter...

Per onderwerp gaan we de effecten na.

Elektronische ontsteking.
Daar is vrijwel iedereen het over eens: zonder meer doen. Geen gedoe meer met contactpunten vervangen en nagenoeg perfecte ontsteking.

Foto Burton Car Company

Meer lucht in de cilinders.
Ook dat maakt uit, en is een relatief eenvoudige verandering. Meer lucht betekent ook meer benzine inspuiten, dus de sproeiers moeten vervangen worden. De motor moet goed afgesteld worden. Bij Burton heet dit een “Power tube”.

Foto Burton Car Company

Goed afstellen.
Burton heeft een “vermogensbankdag”. Burton op de rollenbank en afstellen maar. Altijd de moeite waard lijkt me om de elektronische ontsteking en de Power tube af te stellen.

Vliegwiel
Door een wat lichter vliegwiel te nemen blijft er wat meer vermogen over.
De nadelen zijn een snellere terugval in toeren, en een onregelmatiger stationair.
Onze eerste indruk: geen echte verbetering.

Foto Burton Car Company

Meer cc’s
Net als bij de scooter kunnen de cilinders iets groter gemaakt worden. Van de standaard 602 cc gaat de motor dan naar 650 cc. Bij Burton heet dat “Big bore”.
Maar… de cilinderwanden worden dunner, en de kosten zijn aanzienlijk (€500, plus de montagetijd). En het betekent 10.000 inrijden bij max. 80 km/uur.
Eerste indruk: de motor wordt er niet beter van, de kans op vastlopen neemt toe.

Foto ABS Tuning

Krukas sneller
Hierdoor verandert de kleptiming. En daarmee de prestatie van de motor. De hele motor moet er voor uit elkaar, en dat is meer dan we kunnen.

maandag 24 mei 2010

Achter of naast elkaar?

Achter of naast elkaar?
Onze eerste Burton hebben we "achter elkaar" gebouwd: alle onderdelen van de donor-Eend afhalen, op het nieuwe chassis zetten, onderdelen op de body monteren, body op het chassis plaatsen, en alles afmonteren.
Maar nu hebben we meer mensen: T. en M. die eerder een Burton gebouwd hebben en S., die ze kan helpen bij de bouw.
Vandaag hebben we daarom nagedacht hoe we twee of drie dingen tegelijk kunnen doen:

- één van de twee werkt aan het a) demonteren van de donor-Eend, b) aan het schoonmaken, eventueel reviseren en behandelen van de onderdelen, en c) het monteren van de onderdelen op het nieuwe chassis;

Een gedemonteerd motorblok ziet er dan zo uit (als je er aan werkt is de wanhoop dan heel dichtbij ;)



- de ander zet de nieuwe body in elkaar (spatborden, achterklep), en monteert daar alvast de onderdelen op die in dit stadium gemonteerd kunnen worden;

- S. helpt waar mogelijk.

Werkplekken.
Om de body in elkaar te zetten hebben we één binnenwerkplek voor nodig, omdat de losse body onderdelen nogal kwetsbaar zijn.
En we hebben een grote werkplek nodig om zowel de donor-Eend te kunnen plaatsen als het nieuwe chassis.
Ik denk dat als we het zo aanpakken we elkaar niet in de weg lopen en de doorlooptijd kunnen verkorten.

Verzekering.
We gaan werken met de spullen van iemand anders. Een kijken of we daarvoor nog iets met onze inboedelverzekering, of J's inboedelverzekering moeten doen. En of het daar uberhaupt onder valt.

Wensen en eisen.
J's wensen-en-eisen-lijstje is aangevuld en naar hem gezonden. Met zijn zojuist ontvangen reactie maken we een definitieve versie.

Netwerk
Inmiddels hebben we via ons netwerk en Twitter een vraag uitstaan voor een 2CV6 die die goed loopt (geen tikken in de motor, soepele versnelling, goede draagarmen), maar wegens een rot chassis net uit de APK is. We willen er max. €750 voor geven. Dus als je nog een afgeschoten Eend ziet... we horen het graag.

zondag 23 mei 2010

Beginnen met het resultaat voor ogen.
Als je aan zo'n Burton gaat bouwen, dan is het goed om vooraf op te schrijven hoe die er dan uit gaat zien. Want de bouwmogelijkheden zijn eindeloos, en als je niet uitkijkt kan het flink in de papieren lopen.
Zo'n lijstje hebben we vandaag gemaakt, en dat lijstje gaan we naar Johan sturen.

De buitenkant.
Als je Johan's Burton tegenkomt, dan zal hij (zij?) er zo uit zien: zwarte sportbody, met zwarte biezen en rode verstelbare stoelen. Chromen lampen, RVS-grill, aluminium instaplijsten.
Yep, dit gaat een black beauty worden...

De binnenkant.
En omdat Johan vlot in het verkeer mee wil komen zoeken we een 2CV6 (let op de 6, dat is de sterkste Eend-motor) donor-Eend. Daar gaan we meer kiloWatten uit gaan halen met een grote cilinderinhoud (650 i.p.v. 602 cc), elektroniche ontsteking, een Powertube en een snel vliegwiel. We gaan nog wel even onderzoeken of dat nodig is om 130 km per uur te kunnen rijden, want het levert wel extra kosten op.

Op Eendenjacht.
Inmiddels is de jacht op de donor-Eend geopend. We zoeken er één die de APK niet meer haalt omdat het chassis afgekeurd is. De motor, versnellingsbak, draagarmen, achterremmen e.d. moeten wèl goed zijn.
Solo is een goede speurder, en hij heeft inmiddels een lijstje gemaakt. Als we een goede vinden, dan vragen we ons geheime wapen 2CasanoVa om mee te gaan. Hij drinkt dan de motorolie op, en als het hem goed smaakt, dan kopen we de Eend ;-)

Gereedschap.
Gelukkig hebben hadden we zelf al een verzameling oud gereedschap, maar van redelijke kwaliteit.
Van 2CasanoVa hebben we dit geleerd: koop goedkoop gereedschap. Gaat het kapot, koop dan beter, en zo verder. Zijn ervaring is dat hij ook het goede gereedschap wel kapot krijgt :-)
Zijn tips: kijk op dumpbeurzen naar militair gereedschap. Die kwaliteit is goed, want een tank in een woestijn met slecht gereedschap repareren terwijl de vijand oprukt schijnt iets te zijn wat je maar één keer in je leven meemaakt. De prijs is meestal redelijk.

We hebben wel wat extra gereedschap gekocht: een flinke momentsleutel om de moeren met de juist kracht aan te kunnen draaien, en de speciaal voor de Eend gemaakte sleutel 46. En ook nog een vetspuit om het wet in de draagarmen te kunnen spuiten.
Vooral momentsleutels zijn prijzig, maar Datona (webshop www.datona.nl) heeft een betaalbare. Overigens heeft deze nog geen 2CasanoVa-stresstest ondergaan, maar het ziet er degelijk uit.

V.l.n.r. momentsleutel, vetspuit en moersleutel 46.