woensdag 26 mei 2010

Over opvoeren.

Opvoeren?
Johan wil graag vlot in het verkeer meekomen met zijn Burton, en bij voorkeur 130 km/uur kunnen rijden. We hebben aan Burton gevraagd of dat met de standaard 2CV6-motor kan, en welke mogelijkheden er zijn om wat meer koppel en vermogen te krijgen. Vooruitlopend daarop hebben we ons ook zelf verdiept in het opvoeren van de 2CV6-motor.

Daar zijn een aantal mogelijkheden voor:
- elektronische ontsteking;
- meer lucht in de cilinders;
- goed afstellen;
- snel vliegwiel;
- aantal cc’s verhogen;
- krukas verbeteren.

Uit ervaringen op fora blijkt steeds hetzelfde: de 2CV6-motor is een perfect uitontwikkelde motor. De meeste aanpassingen maken deze wel sneller. Maar niet altijd beter...

Per onderwerp gaan we de effecten na.

Elektronische ontsteking.
Daar is vrijwel iedereen het over eens: zonder meer doen. Geen gedoe meer met contactpunten vervangen en nagenoeg perfecte ontsteking.

Foto Burton Car Company

Meer lucht in de cilinders.
Ook dat maakt uit, en is een relatief eenvoudige verandering. Meer lucht betekent ook meer benzine inspuiten, dus de sproeiers moeten vervangen worden. De motor moet goed afgesteld worden. Bij Burton heet dit een “Power tube”.

Foto Burton Car Company

Goed afstellen.
Burton heeft een “vermogensbankdag”. Burton op de rollenbank en afstellen maar. Altijd de moeite waard lijkt me om de elektronische ontsteking en de Power tube af te stellen.

Vliegwiel
Door een wat lichter vliegwiel te nemen blijft er wat meer vermogen over.
De nadelen zijn een snellere terugval in toeren, en een onregelmatiger stationair.
Onze eerste indruk: geen echte verbetering.

Foto Burton Car Company

Meer cc’s
Net als bij de scooter kunnen de cilinders iets groter gemaakt worden. Van de standaard 602 cc gaat de motor dan naar 650 cc. Bij Burton heet dat “Big bore”.
Maar… de cilinderwanden worden dunner, en de kosten zijn aanzienlijk (€500, plus de montagetijd). En het betekent 10.000 inrijden bij max. 80 km/uur.
Eerste indruk: de motor wordt er niet beter van, de kans op vastlopen neemt toe.

Foto ABS Tuning

Krukas sneller
Hierdoor verandert de kleptiming. En daarmee de prestatie van de motor. De hele motor moet er voor uit elkaar, en dat is meer dan we kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten