vrijdag 15 juni 2012

Stationair Visamotor.

Het lukt niet om de Visamotor goed stationair te laten lopen. We zijn er inmiddels anderhalve maand lang in de weekeinden mee bezig. Het lijkt er op dat we alles gecontroleerd hebben.
Maar helaas draait de motor nog steeds niet stationair.

Wie heeft er een goed advies?

Symptoom
Het gaat om een opgeknapte Visamotor, type V06-644 met nieuwe, snelle, nokkenas, bestemd voor een Burton.

De motor start slecht. Loopt niet stationair, maar wel iets verhoogd stationair (en hoger).
Als de motor warm is loopt deze ook niet stationair.

Mogelijke oorzaken.
Drie zaken om de motor goed te laten lopen:
-         brandstof
-         zuurstof
-         ontsteking

Brandstof
-         benzinetank
-         leiding naar filter
-         filter
-         leiding naar pomp
-         pomp
-         leiding naar carburateur
-         carburateur
-         inlaatspruitstuk
-         inlaatkleppen

Zuurstof
-         luchtfilter
-         luchtfilterhuis
-         rubberslang naar carburateur
-         carburateur
-         inlaatspruitstuk
-         inlaatkleppen

Ontsteking
-         nokkenas
-         nokkenasadapter
-         123-ontsteking
-         Kabel naar bobine
-         Bobine
-         Bougiekabels
-         Bougies
-         Verbranding
-         Afvoer via de uitlaat

Brandstof

Benzinetank
De benzinetank is bij het bouwen schoon gemaakt en werkte bij de Eendmotor goed.
De benzine zelf is ook goed.

Leiding naar filter
Geen reden om aan te twijfelen. Werkte goed bij de Eendmotor. Bij verhoogd toerental gaat het ook prima.

Filter
Ook hier geen reden tot twijfel, met de Eendmotor werkte het filter goed. En ook hier gaat het bij verhoogd toerental prima. 

Leiding naar de benzinepomp
Geen reden tot twijfel.

Pomp
De pomp is nieuw. De vlotterkamers van de carburateur zijn vol, de pomp werkt dus goed.

Leiding naar carburateur
Werkt, de carburateur is gevuld.

Carburateur
We hebben de originele carburateur geprobeerd. Geen stationair toerental.

Deze is vervangen door de carburateur van een sloop-Visamotor, met onderdelen van de opgeknapte Visamotor. Geen stationair toerental.

Deze hebben we vervangen door een carburateur van een werkende Visamotor. Geen stationair toerental.

Inlaatspruitstuk
Het originele inlaatspruitstuk zit er op met nieuwe pakkingen.
Geen reden tot twijfel.

Inlaatkleppen
Deze nieuw, ingeslepen en sluiten goed af, getest met een compressietest.

Zuurstof

Luchtfilter
Origineel, nieuw luchtfilter. Geen reden tot twijfel.

Luchtfilterhuis
Hergebruikt van de Eendmotor. Geen reden tot twijfel.

Rubberslang naar carburateur
Deze is nieuw. Werkte goed bij de Eendmotor.

Carburateur
Zoals hiervoor gemeld zijn er drie carburateurs getest.
Werking: de lucht komt langs twee venturi’s. Na deze venturi’s ontstaat onderdruk. Die trekt benzine uit stationairtraject / primair- en/of secundaire sproeier.
Luchttoevoer te regelen door gasklep iets meer of minder open te zetten.
Afstellingen:
-         zoveel mogelijk brandstof.
-         alle kanaaltjes schoongeblazen, luchttoevoer opengezet.
-         Vlotterhoogte goed ingesteld.

Lijkt allemaal goed te werken.

Nog te controleren: valse lucht onder of in de carburateur. Vacuumkanaaltjes zijn dicht. Wellicht de pakking tussen carburateur en het inlaatspruitstuk

Inlaatspruitstuk
Lijkt allemaal goed, maar we gaan nog controleren op valse lucht tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.

Inlaatkleppen
Er is een compressietest gedaan. Die was goed (12 bar).

Ontsteking

Nokkenas
De nokkenas is vervangen door een nieuwe, een zogenaamde snelle nokkenas van Le Patron. Voor alle zekerheid is de motor weer compleet uit elkaar gehaald om de kijken of de merktekens goed tegenover elkaar staan. Dat blijkt zo te zijn.

Er is contact geweest met Le Patron en gevraagd of er iets mis kan zijn met de stand van het tandwiel en de nokkenas. De nokkenas blijkt er een te zijn uit een serie. Er zijn geen klachten over binnengekomen.

Aanname: de nokkenas is goed…

Nokkenasadapter
De nokkenasadapter zit goed vast en werkt goed. Geen reden om aan te nemen dat dit het probleem is.

123-ontsteking
Deze ontsteking is nieuw en geschikt voor Visa. Voor alle zekerheid hebben we een 123 van een lopende motor genomen en deze gemonteerd. Geen verschil, nog steeds geen goed stationair toerental.

Kan er iets mis zijn met de timing? De zuigers zijn op het bovenste dode punt gezet. Vervolgens is er een markering op het vliegwiel en op het motorhuis gemaakt. Het vliegwiel is naar 10 graden voor het bovenste dode punt gezet.

De 123 is volgens de handleiding afgesteld: tegen de klok in tot de LED uitgaat en dan met de klok mee tot de LED net aangaat.

Kabel naar bobine
De motor loopt verhoogd stationair en dat betekent dat de kabel goed is.

Bobine
Vervangen door een bobine van een lopende motor. Wederom geen goed stationair.

Bougiekabels
Vervangen door bougiekabels uit een andere lopende Eendmotor. Geen verschil.

Bougies
Gecontroleerd met een ColorTune, vonkt goed.

Verbranding
Bij verhoogd toerental werkt het goed.

Afvoer via de uitlaat
Met of zonder uitlaat: geen stationair.

Wij weten het niet meer. Waarom loopt de motor niet stationar?
Wie weet het?