Maar helaas draait de motor nog steeds niet stationair.
Wie heeft er een goed advies?
Symptoom
Het gaat
om een opgeknapte Visamotor, type V06-644 met nieuwe, snelle, nokkenas, bestemd
voor een Burton.
De motor
start slecht. Loopt niet stationair, maar wel iets verhoogd stationair (en
hoger).
Als de
motor warm is loopt deze ook niet stationair.
Mogelijke
oorzaken.
Drie
zaken om de motor goed te laten lopen:- brandstof
- zuurstof
- ontsteking
Brandstof
-
benzinetank- leiding naar filter
- filter
- leiding naar pomp
- pomp
- leiding naar carburateur
- carburateur
- inlaatspruitstuk
- inlaatkleppen
Zuurstof
-
luchtfilter- luchtfilterhuis
- rubberslang naar carburateur
- carburateur
- inlaatspruitstuk
- inlaatkleppen
Ontsteking
-
nokkenas- nokkenasadapter
- 123-ontsteking
- Kabel naar bobine
- Bobine
- Bougiekabels
- Bougies
- Verbranding
- Afvoer via de uitlaat
Brandstof
Benzinetank
De
benzinetank is bij het bouwen schoon gemaakt en werkte bij de Eendmotor goed.De benzine zelf is ook goed.
Leiding naar filter
Geen reden om aan te twijfelen. Werkte goed bij de Eendmotor. Bij verhoogd toerental gaat het ook prima.
Filter
Ook hier
geen reden tot twijfel, met de Eendmotor werkte het filter goed. En ook hier gaat het bij verhoogd toerental prima.
Leiding naar de benzinepomp
Geen
reden tot twijfel.
Pomp
De pomp
is nieuw. De vlotterkamers van de carburateur zijn vol, de pomp werkt dus goed.
Leiding naar carburateur
Werkt, de
carburateur is gevuld.
Carburateur
We hebben
de originele carburateur geprobeerd. Geen stationair toerental.Deze is vervangen door de carburateur van een sloop-Visamotor, met onderdelen van de opgeknapte Visamotor. Geen stationair toerental.
Deze hebben we vervangen door een carburateur van een werkende Visamotor. Geen stationair toerental.
Inlaatspruitstuk
Het
originele inlaatspruitstuk zit er op met nieuwe pakkingen.Geen reden tot twijfel.
Inlaatkleppen
Deze
nieuw, ingeslepen en sluiten goed af, getest met een compressietest.
Zuurstof
Luchtfilter
Origineel, nieuw luchtfilter. Geen reden tot twijfel.
Luchtfilterhuis
Hergebruikt
van de Eendmotor. Geen reden tot twijfel.
Rubberslang naar carburateur
Deze is
nieuw. Werkte goed bij de Eendmotor.
Carburateur
Zoals
hiervoor gemeld zijn er drie carburateurs getest. Werking: de lucht komt langs twee venturi’s. Na deze venturi’s ontstaat onderdruk. Die trekt benzine uit stationairtraject / primair- en/of secundaire sproeier.
Luchttoevoer te regelen door gasklep iets meer of minder open te zetten.
Afstellingen:
- zoveel mogelijk brandstof.
- alle kanaaltjes schoongeblazen, luchttoevoer opengezet.
- Vlotterhoogte goed ingesteld.
Lijkt allemaal goed te werken.
Nog te controleren:
valse lucht onder of in de carburateur. Vacuumkanaaltjes zijn dicht. Wellicht
de pakking tussen carburateur en het inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk
Lijkt
allemaal goed, maar we gaan nog controleren op valse lucht tussen het inlaatspruitstuk en de
cilinderkop.
Inlaatkleppen
Er is een
compressietest gedaan. Die was goed (12 bar).
Ontsteking
Nokkenas
De nokkenas is vervangen door een nieuwe, een zogenaamde snelle nokkenas van Le Patron. Voor alle zekerheid is de motor weer compleet uit elkaar gehaald om de kijken of de merktekens goed tegenover elkaar staan. Dat blijkt zo te zijn.
Er is
contact geweest met Le Patron en gevraagd of er iets mis kan zijn met de stand
van het tandwiel en de nokkenas. De nokkenas blijkt er een te zijn uit een
serie. Er zijn geen klachten over binnengekomen.
Aanname:
de nokkenas is goed…
Nokkenasadapter
De
nokkenasadapter zit goed vast en werkt goed. Geen reden om aan te nemen dat dit
het probleem is.
123-ontsteking
Deze
ontsteking is nieuw en geschikt voor Visa. Voor alle zekerheid hebben we een
123 van een lopende motor genomen en deze gemonteerd. Geen verschil, nog steeds
geen goed stationair toerental.
Kan er
iets mis zijn met de timing? De zuigers zijn op het bovenste dode punt
gezet. Vervolgens is er een markering op het vliegwiel en op het motorhuis
gemaakt. Het vliegwiel is naar 10 graden voor het bovenste dode punt gezet.
De 123 is
volgens de handleiding afgesteld: tegen de klok in tot de LED uitgaat en dan
met de klok mee tot de LED net aangaat.
Kabel naar bobine
De motor
loopt verhoogd stationair en dat betekent dat de kabel goed is.
Bobine
Vervangen
door een bobine van een lopende motor. Wederom geen goed stationair.
Bougiekabels
Vervangen
door bougiekabels uit een andere lopende Eendmotor. Geen verschil.
Bougies
Gecontroleerd
met een ColorTune, vonkt goed.
Verbranding
Bij
verhoogd toerental werkt het goed.
Afvoer via de uitlaat
Met of
zonder uitlaat: geen stationair.
Wij weten
het niet meer. Waarom loopt de motor niet stationar?
Wie weet
het?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten