We hebben een Visa-motorblok gekocht voor €125. De vraag is natuurlijk: wat is de kwaliteit? En hoe meet je die kwaliteit?
Dat hebben we gevraagd aan 2CasanoVa, onze 2CV- en Visa-expert. Van hem wordt gezegd dat de poten onder zijn bed vervangen zijn door 2CV-motorblokken ;-) Wij kennen hem als dè expert op het gebied van deze motoren.
Zijn mening: de kwaliteit van een tweedehands blok is altijd gissen, daar kun je niet zo veel van zeggen. Je kunt de compresie meten, en dan heb je het wel gehad.
Bij een Eend/Visa kun je ook weinig reviseren aan de krukas of drijfstangen, alleen in zijn geheel vervangen. Ik zou zelf compressie meten en een proefrit maken. Als alles goed klinkt zal het ook wel goed zijn.
Bij een visa blok gaan de cylinders vrij eeuwig mee, die hebben een Nicasyl coating, je maakt eigenlijk nooit mee dat dat slijt. Door de coating horen er ook speciale zuigerveren in (van gietijzer, normale veren zijn verchroomd). Je kunt ze vervangen, maar normaal is het extreem duurzaam. Als de compressie van het blok goed is zou ik die lekker laten zitten. Je kunt natuurlijk wel kleppen inslijpen of zo, hangt er ook vanaf wat verder de plannen met het blok zijn , in een Visa gaat zo'n ding tonnen mee. Als je er 50 pk uit wil halen gaat de levensduur natuurlijk achteruit.
Tycho: ik doe een compressietest doe en bouw de motor in. Blijkt het niks te zijn, dan kopen we een ander tweedehands blok.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten