Bekijk het filmpje van het schoonmaken van de vooras van een Citroen 2CV (Dyane en Lelijke Eend) eens. Deze vooras (waar twee draagarmen met wielen aan komen) wordt gebruikt in de Burton.
We gebruiken een haakse slijper van Makita met een staalborstel er op, nadat eerder een Gamma-exemplaar de geest gaf. Blijkbaar is het een zware belasting.
Eerdere pogingen om met de hand te (staal)borstelen mislukten dan ook.
Haakse slijper met staalborstel, hier bij het schoonmaken van een veerpot.
Het vuil spat in het rond, vandaar het gebruik van een gelaatscherm en handschoenen. De slijper maakt een hoop herrie, en gehoorbescherming is geen overbodige luxe (zeg maar "moet").
Gelaat- en gehoorbescherming.
Het is intensief en zwaar werk. Maar het resultaat is verbluffend. Vooraf denk je: dit wordt nóóit wat, maar er komt prachtig blank staal onder het vettige oppervlak uit. Of het zo uit de fabriek komt.
Onderhanden werk: de vooras is al deels schoongeborsteld.
Om te voorkomen dat het blanke staal meteen weer gaat roesten (na een dag staat er al een dun laagje roest op, "vliegroest") worden stalen onderdelen na het schoonborstelen met RX-5 "geschilderd". En vervolgens met RX-10 van een taaie beschermlaag voorzien.
Tycho is afgestudeerd auto-HTS'er en student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Deze blog beschrijft zijn ervaringen met oldtimers. Hij heeft twee Burtons gebouwd. Verder heeft hij een Toyota LandCruiser 70 (1984) gereviseerd en onderhoudt hij een Volvo 66 (1977), Porsche 924 (1978) en een Mercedes 280 SE (1984). Zijn huidige project is de restauratie van een Citroën Acadiane (1983). Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Tycho".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten