Toeren tellen.
Inmiddels is Y. weer wat verder met het ontwikkelen van het digitaliseren van de intrumenten van de Burton.
Hij heeft zijn ambities bijgesteld (zo heet dat als je eerste experiment mislukt is :-), en probeert nu de toeren op een tekstdisplay te tonen.
Het idee om dat op een TFT-scherm te doen komt als dit experiment slaagt.
Ik zal eerst laten zien wat hij gedaan heeft.
1. Van analoog naar elektrisch.
De aansluiting op de snelheidmeter van de 2CV-motor wordt losgekoppeld. In plaats daarvan komt een tweedehands "omvormer" uit een Citroen XM. Die werd daar gebruikt voor de cruise control.
De omvormer levert twee dingen:
a) een aansluiting waar weer gewoon de snelheidmeter op aangesloten kan worden;
b) een elektrische puls per omwenteling.
T. heeft die voor €25 op de kop getikt.
2. Van elektrisch naar elektronisch.
Het signaal is dan nu wel elektrisch, maar nog niet "digitaal". Het is niet geschikt om te gebruiken in een elektronische schakeling.
Maar met een eenvoudige schakeling is er een mooi signaal van te maken.
De elektronische schakeling die dat doet heet een "Schmitt trigger" (meer weten: hier staat de uitleg).
Eigenlijk heel simpel: komt de spanning boven een bepaalde spanning, dan komt er "hoog" uit een Schmitt trigger, en komt de spanning onder een bepaalde spanning, dan komt er "laag" uit.
De onderdelen kosten gezamenlijk nog geen €4... Wel even een uurtje solderen.
Schema van de Schmitt Trigger.
De gebouwde Schmitt Trigger.
3. Van signaal naar getal.
De volgende stap is het omzetten van het signaal naar een getal dat het aantal toeren op een tekstdisplay aangeeft. Ook die elektronica is zelf te bouwen, maar Arduino heeft daar een kant-en-klare schakeling voor.
En de kosten zijn laag: €27, en dat voor een programmeerbare microprocessor!
Je kunt er ongelofelijk veel mee doen. Links: Wikipedia en Nederlandse Arduino website.
Het Arduino-logo.
De complete schakeling, formaat forse luciferdoos.
4. Van getal naar display.
Nu kan het getal getoond worden op een eenvoudig display.
Een tweeregelig tekstdisplay.
5. Koppelen.
De verschillende onderdelen zijn handig aan elkaar te koppelen met een soort stekkerblokje met bijpassende draden.
Het stekkerblok.
6. De complete schakeling.
Nu nog even alles aan elkaar solderen of aan elkaar koppelen.
De toerenteller in experimentvorm. Rechtsonderkomt het signaal van de onder 1) besproken omzetter.
Later kan het in een piepklein waterdicht doosje gebouwd worden.
De test.
En nu: testen maar!
Ingebouwd, de motor gestart, en jawel: een getal op het display!
3.000 toeren. Stationair.
Tja. Ergens gaat er nog iets niet goed...
Maar het begin is er!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten